استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل با انتقاد از خروج آمریکا از برجام عامل ناآرامی‌های اخیر در ایران را تحریم‌های آمریکا دانست و گفت: درصورتی که دادگاه استیضاح، عمر دولت ترامپ را کوتاه نکند، او در نوامبر آینده برای انتخاب مجدد حاضر خواهد شد. بنابراین، سیاست داخلی نقش مهمی در تمایل وی برای مذاکره با ایران ایفا خواهد کرد.

رودگر پاین (Rodger A. Payne) استاد علوم سیاسی دانشگاه لویزویل است. حوزه تخصصی وی روابط بین‌الملل و سیاست خارجه آمریکا است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در خصوص تنش‌ها در خاورمیانه بیان کرد.

رودگر پاین در ابتدا در مورد تنش‌ها در خلیج فارس گفت: بعد از خروج ترامپ از برجام، ایالات متحده و ایران به طور دوره‌ای اقدامات تلافی‌جویانه و اظهارات خصمانه علیه یکدیگر را افزایش داده‌اند. اگر ترامپ در برجام باقی می‌ماند این توافق امکان گسترش و مذاکره در مورد موضوعات دیگر را می‌داد.

وی گفت: مسائلی وجود دارد که ایران و آمریکا در مورد آن موضع مشترک دارند. هیچ یک از دولت‌ها نمی‌خواهند ببینند که داعش قوی شده یا تروریسم افزایش می‌یابد. هر دو به اندازه کافی دلیل دارند که از ثبات سیاسی در افغانستان حمایت کنند. هردو کشور از این که نفت به طور مرتب و بدون تهدید در خلیج فارس جریان یابد، سود می‌برند.  در مورد موضوعاتی نیز هر دو کشور دارای اختلاف‌هایی هستند مسائلی مانند اسرائیل، عربستان سعودی، سوریه و ...

وی در ادامه افزود:  ترامپ خود را معامله‌گر می‌داند که این موضوع تمایل وی به مذاکره با کیم جونگ اون رهبر  کره شمالی را نشان  می‌دهد. این دیدار نتیجه‌ای که ترامپ به آن امیدوار بود را عملی نکرده است ، اما من فکر می‌کنم این نشان‌دهنده تمایل وی برای دیدار با کشورهایی است که از دیرباز به عنوان دشمنان آمریکایی قلمداد می‌شوند. درصورتی که دادگاه استیضاح عمر دولت وی را کوتاه نکند، او در نوامبر آینده برای انتخاب مجدد حاضر خواهد شد. بنابراین، سیاست داخلی نقش مهمی در تمایل وی برای مذاکره با ایران و کشورهای دشمن آمریکا ایفا خواهد کرد.

این استاد دانشگاه در مورد فشار حداکثری بر ایران گفت: به نظر می‌رسد که کمپین «فشار حداکثری» دولت ترامپ نتوانسته است به اهدافی که برایش طراحی شده بود مانند تغییر رفتار ایران برسد. با این حال، همچنین به نظر می‌رسد که این تحریم‌ها به ایران آسیب رسانده است

وی گفت: اکنون ما شاهد ناآرامی در ایران هستیم که عامل اصلی آن مشکلات اقتصادی به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

مقصر اصلی کاهش تعهدات برجامی، آمریکا است

رودگر پاین در مورد کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: برجام با خطر مواجه شده است و به نظر می‌رسد مقصر اصلی ایالات متحده است. ایران نیاز به تعامل با اعضای برجام دارد. وقتی آمریکا از برجام خارج شد امیدها برای باقی ماندن ایران در برجام پایان نگرفت و ایران در برجام باقی ماند.

وی در ادامه در مورد تاثیر اروپا بر ترامپ ابراز ناامیدی کرد و گفت: به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی در دوره ترامپ تأثیر بسیار کمی بر سیاست خارجی آمریکا دارند. من کاملاً شک دارم که آنها بتوانند دولت ترامپ را متقاعد کنند که مسیر سیاست در مورد ایران را تغییر دهد. امیدوارم اشتباه کرده باشم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه لویزویل تاکید کرد: ترامپ مشتاقانه به دنبال موفقیت‌هایی است که بتواند از آنها استفاده کند تا توجه‌ها را از استیضاح دور کند. این موضوع ممکن است وی را برای معامله با ایران متمایل می‌کند.

قربانی تحریم‌های آمریکا مردم عادی ایران هستند

پاین گفت: تحریم‌های اقتصادی نشانه درگیری بین ایالات متحده و ایران است ، اما جنگ نیست. تحریم‌ها معمولاً مردم عادی را به قربانی تبدیل می‌کند که ناعادلانه است. سیاست‌های ترامپ مردم عادی را نشانه گرفته است.

وی در مورد احتمال درگیری دو کشور عنوان کرد: من اعتقاد ندارم که احتمال جنگ وجود دارد، اما درگیری بین ایالات متحده و ایران ناشی از تصمیم‌های تصادفی، بی‌دقتی یا سوءتفاهم می‌تواند باشد. با توجه به وسعت و قابلیت‌های نسبتاً بیشتر، ایران در مقایسه با عراق حریف بسیار قاطع‌تری خواهد بود. پس اینکه آمریکا فکر کند جنگ با ایران خیلی پرهزینه و پرخطر نخواهد بود بسیار احمقانه است.

گفت‌وگو راه‌حل کاهش تنش‌ها است

استاد علوم سیاسی دانشگاه لویزویل آمریکا در مورد راه‌حل کاهش تنش‌ها گفت: طرفین باید گفت‌وگو کنند و هرکدام به دنبال کاهش لفاظی‌های تهدیدکننده و کاهش اقدامات خصمانه نسبت به یکدیگر باشند. اگر ایالات متحده و ایران میزان مداخله خود را در درگیری‌های مختلف منطقه‌ای کاهش دهند ، خطر جنگ نیز پایین خواهد آمد.