امروز تشکیل می‌شود

جلسه اضطراری شورای حکام با موضوع تورقوزآباد

وبگاه اطلاع‌رسانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد امروز (پنجشنبه) شورای حکام برای مباحثه درباره برنامه هسته‌ای ایران تشکیل جلسه می‌دهد. «لارنس نورمن» خبرنگار نشریه «وال‌استریت ژورنال» نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «موضوع این جلسه چیزی جز مسائل مربوط به پادمان نیست. احتمالا این جلسه روی تورقوزآباد متمرکز است و نه جدیدترین گام [کاهش تعهدات] هسته‌ای ایران، البته این موضوع هنوز تایید نشده است.»

    

واکنش وزارت خارجه به «توافق ناقص» در یمن

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به امضای سند توافق ریاض میان بعضی از گروه‌های جنوب یمن با منصور هادی اظهار داشت: امضای چنین اسنادی هیچ کمکی به حل مشکلات یمن نخواهد کرد و این امر در جهت تثبیت اشغالگری عربستان سعودی و متحدانش در جنوب یمن به صورت مستقیم و یا از طریق نیروهای نیابتی آنان خواهد بود. وی به عربستان سعودی توصیه کرد چنانچه در ادعاهای خود برای حل مشکل یمن جدی هستند به جای تصمیم‌گیری برای گروه‌هایی که فاقد هر گونه اختیاری هستند به ابتکار ارائه شده از سوی «مهدی مشاط»، رئیس شورای عالی سیاسی یمن مبنی بر توقف حملات به دو کشور پاسخ مثبت دهد.

    

دیدار پمپئو با مقامات سعودی و قطری با محوریت ایران

مورگان اورتگاس،‌ سخنگوی وزرات امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری نوشت: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه با عادل الجبیر، وزیر مشاور دولت عربستان سعودی در امور خارجه دیدار کرده و درباره مسائل نگران‌کننده دو جانبه و منطقه‌ای از جمله ضرورت مداوم مقابله با «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» با وی رایزنی کرد. آن‌‍‌ها همچنین درباره رویدادهای منطقه‌ای و حقوق بشر نیز گفت‌وگو کردند.

    

برنامه‌ای برای انتقال پایتخت به سمنان وجود ندارد 

پروانه صادق مالواجرد، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نشستی خبری با بیان اینکه وقتی از تهران صحبت می‌کنیم، باید مجموعه شهری تهران و کرج را در نظر بگیریم، افزود: موضوع انتقال پایتخت مطرح نیست اما سیاست اصلی تمرکززدایی از تهران است که بر اساس قانون امکان‌سنجی ساماندهی، تمرکززدایی و انتقال مراکز اداری و سیاسی تهران دنبال می‌شود و تاکنون هفت جلسه در این زمینه برگزار شده است. وی افزود: موضوع انتقال آب از دریای خزر به سمنان در شورای عالی آب دنبال می‌شود و ارتباطی به شورای عالی شهرسازی ندارد اما آنچه مورد تاکید قرار دارد. 

    

نعمتی:

باید معجزه رخ دهد که بودجه از نفت جدا شود

بهروز نعمتی، نماینده مردم تهران در مجلس درباره اینکه گفته می‌شود بودجه امسال بدون وابستگی به نفت‌ بسته شده است آیا این اتفاق خواهد افتاد، به ایلنا گفت: بودجه ما همیشه متکی به نفت بوده و هست و بعید می‌دانم معجزه‌‍‌ای رخ دهد که از نفت جدا شود. درآمدهای کشور مشخص است؛ نفت، مالیات، صادارت غیرنفتی و عوارض گمرکی محل‌هایی که بودجه از آن تأمین می‌شود منابع دیگری نداریم که پاسخگوی کشور باشد. وی افزود: به اعتقاد من اگر می‌خواهیم بودجه ما از نفت جدا شود باید یک برنامه‌ریزی حداقل پنج ساله داشته باشیم تا بتوانیم به مرور زمان شریان‌های نفتی را ببنیدیم و اِلا که به راحتی می‌توانیم حرف بزنیم.

    

علیرضا زاکانی از قم کاندیدای مجلس می‌شود

سیّد محمّدصادق کاظمی، سخنگوی جمعیت رهپویان انقلاب، حضور علیرضا زاکانی در انتخابات مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه قم را تأیید کرد. به گزارش فارس علیرضا زاکانی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، برای حضور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از حوزه انتخابیه قم، کاندیدا می‌شود. علیرضا زاکانی در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم، نماینده تهران در مجلس بود و سابقه عضویت در هیئت رئیسه مجلس را نیز دارد. وی در جریان بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون ویژه برجام بود.