یک مقام سابق کاخ سفید با تاکید بر اینکه عربستان و آمریکا خواهان جنگ با ایران نیستند، تصمیمات ترامپ را عامل تنش‌های کنونی دانست و گفت: وقت آن رسیده است که اطرافیان ترامپ که در مورد برجام به وی مشاوره می‌دادند و مدام به او گفتند که ایران در حال نقض برجام است و عامل خروج از برجام بودند، از مقام خود کناره‌گیری کنند. 

گری سیک (Gary Sick) که در دوره ریاست‌جمهوری فورد، کارتر و ریگان به عنوان کارمندان شورای امنیت آمریکا مشغول خدمت بود و در دوران انقلاب ایران و بحران گروگانگیری اصلی‌ترین دستیار کاخ سفید در امور ایران بود، در گفتگو با ایلنا،  در پاسخ به اینکه با توجه به اعلام انصارالله که مسئولیت  حمله به تاسیسات نفتی آرامکو را برعهده گرفته، به نظر شما چه کسی این حملات را انجام داده است، گفت: ما نمی‌دانیم چه کسی این اقدام را صورت داده است اطلاعات ما کامل نیست. اما تصاویری که دیدم حیرت‌انگیز است سلاح‌های پیشرفته‌ای در این حمله به کار گرفته شده است. چیزی که مشخص است این است که ما تاکنون توانایی‌های دشمنان عربستان را خیلی دست کم گرفته بودیم.

مقام سابق کاخ سفید با اشاره به فشار حداکثری آمریکا علیه ایران و ادعای مقام‌های کاخ سفید درباره حمله به آرامکو گفت: ترامپ دنبال حمله نیست، عربستان نیز خواهان درگیری نظامی با ایران نیست؛ چراکه درگیری نظامی با ایران منطقی نیست. امارات متحده هم متوجه قدرت ایران شده است؛ برای همین هم از روند درگیری نظامی با ایران خارج شد و گفت‌و‌گو با ایران را شروع کرد. همچنین امارات از یمن خارج شد تا در درگیری با ایران نباشد. وی در ادامه تاکید کرد: عربستان حامی افزایش فشار اقتصادی بر ایران است، اما نمی‌خواهد در یک درگیری نظامی با ایران وارد شود. حملات اخیر به آرامکو نشان داد که عربستان بسیار آسیب‌پذیر است و توان درگیری و ورود به یک درگیری نظامی با ایران را ندارد، عربستان ضعیف‌تر از آن است که با ایران و یا نیروهای وابسته به ایران وارد درگیری شود. چنین درگیری‌هایی توانایی‌ها و تاسیسات عربستان را نابود می‌کند.

این مقام سابق کاخ سفید اظهار کرد: عربستان باید بداند اگر با آمریکا برای حمله به ایران همراه شود، اولین اتفاقی که رخ می‌دهد این است که ایران به صنایع نفتی عربستان حمله می‌کند و این تاسیسات نابود می‌شود. مقام‌های عربستانی نمی‌خواهند که در مقابل ایران ضعیف باشند اما این را هم می‌دانند که در صورتی که از موضع قدرت با ایران برخورد کنند، در روزهای آینده به مفهوم واقعی ضعیف خواهند شد.