محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی درباره اینکه چرا برجام در دوره وی امضا نشد، گفت: چون اگر من بودم هرگز این توافق را امضا نمی‌کردم. من هرگز زیر بار امضای چنین چیزی نمی‌رفتم، اما خب شرایط متفاوت است.

وی در این گفت‌وگوی تفصیلی همچنین در پاسخ به اینکه شما پیشنهاد مذاکره با ترامپ را مطرح کردید، نامه هم نوشتید؛ هدف شما از چنین مذاکره‌ای چه بود، اظهار کرد: من پیشنهاد مذاکره ندادم. خبرنگار پرسید که شما مذاکره می‌کنید. گفتم بله. من نفس مذاکره را تأیید کردم. امروز هم معتقدم باید با گفت‌وگو مسائل را حل کرد. 

احمدی‌نژاد در پاسخ به اینکه یعنی هیچ محدودیتی برای مذاکره با آمریکا نباید وجود داشته باشد، تصریح کرد: نه، مذاکره هیچ اشکالی ندارد. منتهی مذاکره برای چه؟ اگر مشخص باشد که مذاکره برای چیست خب اشکالی ندارد، مذاکره هم می‌کنیم. همان طور که مذاکره هم کردیم و نتیجه‌اش شد برجام. خب برجام مگر موفق بوده؟ نه. اگر مذاکره برای اجرای عدالت، تقویت دوستی‌ها، احترام به یکدیگر، زمینه‌سازی برای امنیت جهانی و صلح جهانی باشد که خب خیلی چیز خوبی است و اشکالی هم ندارد. اما گفت‌وگو در شرایطی که یکی به دنبال له کردن دیگری باشد و بخواهیم همان جنگ نظامی را بیاوریم پشت میزها ادامه دهیم که خب فایده‌ای ندارد. به درد نمی‌خورد. حالا فکر کنیم یکی هم بر دیگری غلبه کرد. چه ارزشی دارد؟ ارزش آنجاست که ما به انسان‌ها و حقوقشان احترام بگذاریم. اگر گفت‌وگو می‌کنیم محصول گفت‌وگو دوستی و نفی سیطره و جنگ باشد. 

وی ادامه داد: آقای ترامپ هم باید گفت‌وگو کند. ایران هم باید گفت‌وگو کند، منتهی در شرایطی که عدالت و احترام وجود داشته باشد. باید دنبال حل مسأله باشیم. اگر در مذاکره هم به دنبال حل مسأله نباشیم، فرقی با جنگ ندارد. من با جنگ در هر نوعی مخالفم؛ چه جنگ در گفت‌وگو و چه جنگ نظامی. هفت و نیم میلیارد انسان در دنیا همین را می‌خواهند. اگر در دنیا امروز همین موضوع را به رفراندوم بگذاریم که آیا شما صلح و دوستی را می‌خواهید یا سیطره و غلبه و غارت را مردم به شما می‌گویند چه چیز را می‌خواهند.

احمدی نژاد درباره آینده اقتصاد ایران نیز گفت: آینده اقتصاد ایران عالی است. ایران ثروت مادی‌اش مشخص است. ما در بخش های گوناگون چند برابر جمعیت‌مان ثروت داریم. اینها را فعال کنیم تحریم چه معنایی دارد. وقتی ملت از نظر اقتصادی قوی است چه چیزی را می‌خواهند تحریم کنند؟ ضعفی ایجاد شد و از آن استفاده کردند که این هم برطرف خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارید، گفت: نه، ما از نظرات مردم تبعیت می‌کنیم.