حمیدرضا صالحی

 نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی

بی عدالتی موجود در شیوه کنونی توزیع یارانه سوخت باعث شده است پیشنهادهایی برای تغییر این رویه ارایه شود که از جمله آنها می توان به پرداخت یارانه مستقیم به جای یارانه پنهان و همچنین اختصاص اعتبار برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد تا بدین ترتیب همه اعضای جامعه بویژه دهک های پایین و افراد فاقد خودرو نیز از این یارانه بهره شوند.

 اگر بسترها و زیرساخت هایی ایجاد شود که قدرت خرید مردم را افزایش دهیم، لذا مردم قادر به خرید بنزین با قیمت های بسیار بیشتر از قیمت کنونی خواهند بود.باید از این مرحله گذر و قیمت بنزین را واقعی کرد، اما سال های طولانی است که این مسئله توسط دولت ها به تعویق افتاده و باید با صداقت در این خصوص با مردم برخورد کنیم امروز قاچاق بنزین در واقع خروج سرمایه از جیب مردم است.

ایران بزرگترین کشوری است که یارانه سوخت در نفت، گاز و برق می دهد، بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی این مبلغ ۴۵ میلیارد دلار است که بنده معتقد هستم این میزان سرمایه از جیب مردم هزینه می شود.دولت باید با همکاری بخش خصوصی و بکارگیری راهکارهای موثر از هدرفت این انرژی جلوگیری کرده و آن را به گونه ای مدیریت کنند که برای مردم تبدیل به ارزش افزوده شود.

امروز نصف خانواده های ایرانی خودرو ندارند، اما عده ای هستند که چندین وسیله نقلیه دارند و انصاف نیست چنین افرادی از یارانه سوخت استفاده کرده اما افراد فاقد خودرو از این یارانه بهره ای نبرند، لذا طرح مجلس که یارانه به افراد تعلق می گیرد، طرح درست و منطقی است.

شیوه کنونی پرداخت یارانه بنزین مصداق بی عدالتی به شمار می رود به طوری که اقشار ثروتمند و مرفه که دارای بیشترین خودرو هستند بالاترین سود را برده و اقشار فقیر، نیازمند و یا افرادی که به هر دلیلی تمایلی برای داشتن خودرو ندارند، کم ترین بهره را از این یارانه می برند.سه دهک ثروتمند و مرفه جامعه، به تنهایی نیمی از یارانه پنهان بنزین را به خود اختصاص می دهند.

وقتی اختلاف قیمت در کشور وجود دارد، قطعا سوداگران سوخت با یک حساب سرانگشتی ریسک کرده و بنزین را قاچاق می کنند.برای یکسری از حامل های انرژی که نیازمند سوبسید نیستند، یارانه باید بصورت پله کانی حذف شود تا در راستای مدیریت مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق پیش رویم.