معاون روابط کار اداره کل کار استان زنجان با بیان اینکه پیگیر مشکلات کارخانه روغن نباتی جهان و کارگرانش هستیم، گفت: بارها با همراهی سایر مسئولان استان در کمیسیون‌های کارگری تشکیل جلسه داده‌ایم و این موضوع به صورت جدی از سوی اداره کل کار استان پیگیری می‌شود.

یکی از کارگران روغن نباتی جهان در تماس با ایلنا گفت: توقف فعالیت روزمره شرکت روغن نباتی جهان زنجان که از چند ماه پیش به بهانه نداشتن نقدینگی برای تهیه مواد اولیه آغاز شد، همچنان ادامه دارد. او با بیان اینکه در کارخانه روغن جهان نزدیک به ۱۰۴ کارگر باسابقه مشغول کارند که ۴ ماه مزد معوقه طلبکارند، گفت: تمام این کارگران با وجود آنکه هر روز در محل کار خود حاضرند اما کاری برای انجام دادن ندارند و از وضعیت به وجود آمده، احساس خطر می‌کنند.

وی گفت: مدیریت کارخانه عقیده دارد که منابع مالی کافی برای تهیه مواد اولیه تولید وجود ندارد. این کارگر با بیان اینکه بعد از پایان اعتراضات سال گذشته، کارفرما قرار بود در هر ۲۰ روز یک‌بار یک ماه از مطالبات مزدی و بیمه‌ای‌مان را پرداخت کند، افزود: این وعده بعد از گذشت حدود سه ماه از سال جاری هنوز محقق نشده و کارگران از بهمن ماه سال گذشته مطالبات معوقه مزدی طلبکارند. به گفته این کارگر، کارگران این واحد تولیدی، دستمزد دی ماه خود را به صورت حداقلی در فروردین ماه سال جاری دریافت کرده‌اند. در سال جاری نیز هنوز هیچ دستمزدی دریافت نکرده‌اند که اطمینان یابند کارفرما افزایش حقوق سال جدید را برای کارگران اعمال می‌کند یا نه!؟

او با بیان اینکه نگرانی کارگران به دلیل عملی نشدن مطالباتشان بابت آغاز نشدن تولید در کارخانه بیشتر شده، افزود: مشکلات کارگران روغن نباتی جهان همچنان باقی است و حل مشکلات این واحد تولیدی و کارگرانش نیازمند حمایت جدی مسئولان استانی است. در این زمینه علی کریمی، معاون روابط کار اداره کل کار استان زنجان با بیان اینکه پیگیر مشکلات کارخانه روغن نباتی جهان و کارگرانش هستیم، گفت: برای پیگیری مشکلات کارگران این واحد تولیدی بارها با همراهی سایر مسئولان استان در کمیسیون‌های کارگری تشکیل جلسه داده‌ایم و این موضوع به صورت جدی از سوی اداره کل کار استان پیگیری می‌شود.

او با بیان اینکه کارگران روغن نباتی جهان مطالباتی دارند که باید به آنها رسیدگی شود، افزود: حدود ۱۰۰ نفر از کارگران این کارخانه در پیگیری مطالبات مزدی خود، سال گذشته به اداره کار زنجان شکایت کرده‌اند و در این خصوص اداره کار نیز احکام تعداد زیادی از کارگران را صادر کرده و قابلیت اجرایی دارد. وی در پاسخ به این سوال که در صورتی که کارفرما نخواهد آرای صاره اداره کار را اجرایی کند، تکلیف چیست؟ گفت: اداره کار چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت‌های قانونی خود ندارد و احکام صاره خود را به دایره اجرای احکام قوه قضاییه ارسال خواهد کرد.