نماینده پیشین مجلس گفت: از ابتدای سال گذشته تا پایان زمستان 97، طی 9 ماه 744هزار کارگر بیکار شده‌اند که این وضعیت را وخیم کرده، چرا که از لحاظ اجتماعی این افراد ضربه شدیدی می‌خورند.

احمد توکلی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از اتخاذ سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت گفت: تا زمانی که سیاست ارزی دولت تغییر نکند، توزیع نامناسب کالاها ادامه خواهد داشت، بنابراین دولت باید روش خود را تغییر دهد.

رئیس سازمان مردم‌نهاد دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه ارز، ابزار سیاست‌گذاری دولت است، افزود: اگر پول ملی تضعیف شود تمام ملت ضرر می‌کنند و اختلال جدی در اقتصاد ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه از ابتدا سیاست ارزی دولت غلط بود و عدد ۴۲۰۰ تومان یک عدد من‌دَرآوَردی بود، ادامه داد: زمانی که بنده به این سیاست اعتراض کردم و گفتم که چگونه این عدد را به دست آورده‌اید گفتند که با روش «برابری قدرت خرید» این عدد را به دست آورده‌اند. روش برابری قدرت خرید مدلی است که مشخص می‌کند پول ملی و پول خارجی باید چگونه به یکدیگر تبدیل شوند و نرخ تسعیر را مشخص می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دولت برای به دست آوردن رقم ارز دولتی باید سه پیش فرض داشته باشد، تصریح کرد: نخست اینکه دو کشور ایران و آمریکا با یکدیگر رابطه تجاری گسترده داشته باشند، دوم اینکه در یک سطح اقتصادی باشند و سوم هر دو کشور بازار آزاد داشته باشند که هیچ کدام از این سه مولفه درباره ایران و آمریکا صدق نمی‌کند.

توکلی با بیان اینکه قیمت‌ها به چند دلیل افزایش یافت، افزود: زمانی که دولت نتوانست قیمت ارز را کنترل کند و بحران ارزی طولانی شد انتظارات برای افزایش قیمت سایر کالاها بالا رفت و زمانی که قیمت ارز کاهش یافت، قیمت سایر کالاها بازنگشت و در واقع چسبندگی قیمت‌ها ایجاد و زندگی مردم دچار تلاطم شد.

وی با اشاره به اینکه میانگین تورم 12 ماه سال 97 حدود 47.5درصد بود، ادامه داد: کارگری که حداقل حقوق دریافت می‌کرد و در ابتدای سال گذشته حقوقش یک میلیون و 350هزار تومان بود، در پایان سال قدرت خریدش حدود 650هزار تومان شد. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا دولت حقوق این فرد را در سال جاری دو برابر کرده است؟ دولت نتوانسته حقوق این فرد را دو برابر کند و فقط حقوق این کارگر را به یک میلیون و 500هزار تومان افزایش داده، یعنی 20درصد از این کاهش را جبران کرد و مابقی یعنی خالی شدن سفره مردم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تورم به تمامی حوزه‌ها فشار وارد می‌کند، تاکید کرد: خطرناک‌تر از سیاست‌های غلط دولت در حوزه ارزی این موضوع است که کارخانه‌ها دچار رکود شده‌اند و کارخانه‌هایی که با ارز 3850 تومانی مواد اولیه خود را خریداری می‌کردند، اکنون باید با ارز 12هزار تومانی وارد کنند یعنی 3 برابر بیشتر سرمایه در گردش می‌خواهند و به دلیل اینکه این سرمایه در گردش تامین نمی‌شود، گرفتار می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر همه کالاها باید با یک ارز وارد کشور شود تا کسی نتواند از این رانت استفاده کند، تصریح کرد: اگر سیاست تک‌نرخی شدن ارز، درست و باقدرت اجرا شود، فساد از بین می‌رود و کشور درآمد بیشتری کسب کرده و صرف تامین سبد مواد غذایی، بهداشتی و دارویی می‌کند و اصلی‌ترین مشکلات مردم رفع می‌شود.

نماینده ادوار مجلس افزود: کالابرگ الکترونیکی در حال حاضر چاره‌کار دولت برای تامین کالاهای اساسی است، چرا که کالابرگ الکترونیکی هم اکنون در آمریکا که مهد سرمایه‌داری دنیاست، هم رسم بوده و اجرایی می‌شود.