مدیرکل وصول حق بیمه تأمین اجتماعی:
قوانین جدید دسترسی به دستمزدهای واقعی را تسهیل میکنند

به دنبال اجرای قانون برنامه هفتم توسعه و در راستای مقابله با فرار بیمهای و جلوگیری از تضییع حقوق بیمهشدگان، مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی از اجرای سازوکار تازه برای شناسایی دستمزد واقعی شاغلان خبر داد.
ابراهیم کشاورز در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه هرچه هزینهها برای یک شرکت بیشتر باشد، آن شرکت، مالیات کمتری میپردازد اما در بعضی موارد فرار بیمهای اتفاق میافتد به گونهای که نیرویی در یک کارگاه، ماهانه ۳۰ میلیون تومان حقوق میگیرد و این حقوق هر ماهه به عنوان هزینه به اداره دارایی اعلام میشود اما وقتی نوبت به ارسال لیست بیمه میرسد، حقوق نیروی کارگر برحسب حداقل دستمزد مصوب سالانه، پرداخت میشود. به این ترتیب، بیمه کمتری پرداخت و این موضوع در آینده به ضرر نیروی کار است زیرا زمان بازنشستگی مستمری براساس همین دستمزد حداقلی محاسبه میشود.
دستمزد اعلامی کارفرمایان ۳۰درصد کمتر از دستمزد واقعی است
به گفته کشاورز، طبق برآوردهای ما در سال گذشته، میانگین فرار بیمهای در کشور حدود ۳۰درصد بوده یعنی دستمزدی که کارفرمایان اعلام کردهاند، به طور میانگین ۳۰درصد کمتر از دستمزد واقعی پرداختی به کارکنان بوده است.
وی افزود: در همین راستا، براساس ماده ۷ آییننامه اجرایی بند (ت) ماده ٤ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت، مصوب ۱۷ خرداد ۱۴۰۴، آییننامهای به تصویب رسید که به دنبال آن، با توجه به لیست تلفیقی مالیات حقوق و حق بیمه پرسنل کارفرما، در صورت مغایرت مزد و حقوق واقعی کارکنان با مبلغ اعلامی کارفرما در لیست حقبیمه، سازمان تامین اجتماعی مکلف به محاسبه و وصول حق بیمه مابهالتفاوت آن است. به عبارتی با اجرای آییننامه اجرایی برنامه هفتم توسعه، یک لینک مشترک با اداره دارایی راهاندازی و این لینک به ما امکان میدهد به دستمزد واقعی افراد که در اظهارنامه مالیاتی شرکتهای ثبت شده، دسترسی پیدا کنیم.
مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی با استناد به تبصره ۲ این آییننامه افزود: بر این اساس سازمانهای بیمهگر و صندوقهای فعال در قلمرو بیمههای اجتماعی قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، مکلفاند ضمن ارسال اطلاعات بیمهشدگان توسط هر کارفرما در مرحله اول، تغییرات بیمهشدگان هر کارفرما را نیز به صورت برخط برای درگاه مشترک بیمه و مالیات ارسال کنند، به نحوی که کارفرما فقط با تکمیل اقلام متغیر ماه بتواند لیست حقبیمه و مالیات کارکنان خود را مشاهده و پس از تایید، پرداخت کند و در صورت وجود ابهام در تشخیص مصادیق و اقلام اطلاعاتی، سازمان بیمهگر ذیربط یا واحدهای کسب و کار، موضوع در کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت (رئیس کارگروه) رفاه و سازمان برنامه و بودجه کشور بررسی و در چارچوب قوانین و مقررات، اتخاذ
تصمیم شود.
کشاورز با اشاره به ماده ۷ نیز تصریح کرد: چنانچه پس از بررسی سازمان یا سازمان بیمهگر ذیربط یا براساس احکام قطعی مراجع قضایی یا قانونی ذیصلاح، هر گونه مغایرتی در فهرست تلفیقی ارسالی توسط کارفرما یا میزان مزد و حقوق واقعی پرداختشده به کارکنان محرز شود، سازمان بیمهگر ذیربط یا سازمان مکلفند اقدامات قانونی لازم را برای اعمال حساب یا وصول کسری حق بیمه یا مالیات به عمل آورند.
وی افزود: طبق همان بند قانونی، در صورت کشف تخلف، سازمان تامین اجتماعی، تفاوت دستمزد اعلامشده به تأمین اجتماعی و دستمزد واقعی را محاسبه و اعلام بدهی میکند. یعنی اگر حقوق واقعی فرد ۳۰ میلیون بوده و برای بیمه ۱۵ میلیون رد شده باشد، حق بیمه ۱۵ میلیون مابهالتفاوت و متفرعات آن را محاسبه، وصول و در سوابق بیمهشده لحاظ میدارد. در نتیجه بیمهشده در زمان بازنشستگی با مستمری واقعی
مواجه میشود.
مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به این سوال که از طرف بیمهشدگان چطور میتوان این موضوع را پیگیری کرد؟ گفت: ما پیامکهایی را در همین زمینه ارسال میکنیم. البته متأسفانه خیلی از بیمهشدهها به دلیل ترس از دست دادن شغلشان حاضر به اعتراض نیستند اما افراد میتوانند از طریق سامانه تأمین اجتماعی و استعلام دستمزد ماهانهشان، پیگیر باشند و در صورت مغایرت، آن را به سازمان
گزارش دهند.
دیدگاه تان را بنویسید