تجمع کارکنان بازنشسته نیشکر هفت‌تپه برای دریافت سنوات

شماری از کارکنان بازنشسته بخش‌های مختلف اداری مجتمع نیشکر هفت‌تپه دیروز (۱۹ فروردین) با اجتماع مقابل ساختمان مدیریت، خواستار دریافت مطالبات سنواتی خود شدند.

به گزارش ایلنا، این کارکنان بازنشسته که شمارشان به حدود ۷۰ نفر می‌رسد، در سال ۹۶ بازنشسته شده‌اند و بعد از گذشت حدود دو سال هنوز نتوانسته‌اند مطالبات عقب‌افتاده سنواتی خود را دریافت کنند. این دسته از کارکنان اداری مجتمع نیشکر هفت‌تپه که اکثرا از مدیران با سابقه اجرایی و اداری بخش‌های مختلف مجتمع هفت‌تپه هستند، باید طبق قانون نظام هماهنگ کشوری و براساس ضوابط مصوب شورای امور اداری و استخدامی کشور بازنشسته می‌شدند اما براساس آرایی که دیوان عدالت اداری با شکایت آنها صادر کرده، چون پرداختی حق بیمه آنها به صندوق تامین اجتماعی بوده همگی تحت شمول قانون بیمه تامین اجتماعی بازنشسته شده‌اند و لذا کارفرما‌ی هفت‌تپه موظف به پرداخت حق سنوات آنها طبق قانون کار و مقررات بیمه تامین اجتماعی است.

    


حمایت تامین اجتماعی از کارگران و کارگاه‌های سیل‌زده

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به حمایت از کارگاه‌های آسیب‌دیده در سیل گفت: برای کارگران شاغل در کارگاه‌هایی که در اثر سیل تعطیل شده‌اند، مقرری بیمه بیکاری برقرار می‌شود.

محمدحسن زدا در گفت‌وگو با مهر گفت: مراکز درمانی تأمین اجتماعی با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات خود در جهت ارائه خدمات درمانی به سیل‌زدگان اقدامات لازم را انجام می‌دهند. وی در مورد کارگاه‌هایی که در اثر وقوع سیل خسارت دیده‌اند، گفت: این کارگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و خسارت‌های وارده به آنها ارزیابی خواهد شد. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به بیمه بیکاری کارگران شاغل در کارگاه‌های سیل‌زده اشاره کرد و اظهار داشت: برای کارگران شاغل در کارگاه‌هایی که در اثر سیل تعطیل شوند مقرری بیمه بیکاری برقرار می‌شود. به گفته زدا، برای شروع به کار مجدد کارگاه‌های خسارت‌دیده مساعدت‌های لازم در نظر گرفته می‌شود.

    


یاوری: تعداد زیادی از کارگران لرستانی بیکار شدند

حدود ۱۳۰ کارگاه صنایع دستی در اثر سیل لرستان دچار خسارت شده‌اند و حدود هزار و 200راس دام و ۱۴ مزرعه پرورش ماهی و حدود ۲۰۰راس دام سنگین در سیل اخیر در استان لرستان تخریب شده که باعث بیکاری کارگران زیادی خواهد بود.

کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب به ایلنا گفت: در استان گلستان حدود ۱۵۰ بنگاه اقتصادی در اثر سیل دچار خساراتی شده‌اند که نزدیک به ۳ هزار کارگر شاغل در بنگاه‌های اقتصادی استان گلستان را تحت تاثیر سیل قرار داده است. همچنین حدود ۳ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی در استان گلستان نیز آسیب‌هایی به آنها وارد شده است. مدیرکل حمایت از مشاغل بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه علاوه بر وارد آمدن خسارت به زمین‌های کشاورزی بعضی واحدهای دامی ازجمله تعداد حدود ۶۰ واحد مرغداری نیز دچار حادثه ناشی از سیل شده‌اند، گفت: به غیر از شهرستان آق‌قلا سه بنگاه اقتصادی در گنبد کاوس نیز تحت تاثیر سیل بوده است.

به گفته یاوری، سه واحد تولیدی شامل شرکت آجرساز گنبد، شرکت سنگ‌شکن آهو و همچنین شرکت پرورش و تولید مرغ مادر (پیگیر) که حدود ۵۰۰ کارگر دارد، در اثر سیل دچار آسیب شده‌اند.

یاوری تاکید کرد: حدود ۱۳۰ کارگاه صنایع دستی در اثر سیل لرستان دچار خسارت شده‌اند و حدود هزار و دویست راس دام و ۱۴ مزرعه پرورش ماهی و حدود ۲۰۰ راس دام سنگین در سیل اخیر در استان لرستان تخریب شده که باعث بیکاری کارگران زیادی خواهد شد. البته این برآوردها اولیه است و آمارهای دقیق‌تر نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.