ماجرای حقوق ۱۴۰۳ تمامی ندارد. کارگرانی که این روزها مطالبه اصلاح افزایش ۳۵درصدی حداقل حقوق را دارند، با ماجرایی جدید روبه‌رو شده‌اند که شاید حقوق آنها را کاهش دهد، اگرچه معاون وزیر کار، آن را تخلف می‌داند.

داستان از اینجا آغاز شد که خانه صمت در نامه‌ای به مجلس اعلام کرد: میزان ساعت کاری هفتگی ۴۴ ساعت در هفته است و اگر یک روز تعطیلی به ایام کاری اضافه شود، به تبع آن مزد کارکنان و کارگران نیز ۱۰درصد کاهش می‌یابد. در مقابل اما «محمد چکشیان» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این حرف نمی‌تواند اجرایی شود چون تخلف است و کسی نمی‌تواند حقوق کارگر را کم کند و خلاف قانون کار اقدام کند، بنابراین در صورتی‌که چنین تخلفی صورت گرفت، باید جلوی آن گرفته شود.

«حمید حاج‌اسماعیلی» کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش ساعات کار، حقوق کارگران را تهدید می‌کند، می‌گوید: براساس آنچه که در قانون آمده، یک کارگر برای اینکه بتواند حقوق کامل دریافت کند، باید ۴۴ ساعت در هفته کار کند. طبیعی است که اگر کارگری بیشتر از این ساعت کار کند، دستمزد خود را قالب اضافه‌کار دریافت کند و اگر کمتر کار کند، از حقوق کارگر کسر می‌شود. این روالی است که از گذشته وجود داشته و چیز جدیدی نیست.

وی می‌افزاید: متاسفانه برخی افراد موضوعات را طوری در رسانه‌ها مطرح می‌کنند که موجب نگرانی جامعه کارگری می‌شود. اینکه پنج‌شنبه یا یک روز دیگر تعطیل شود، از حقوق کارگران کاسته می‌شود، به نظر من حرف بی‌ربطی است. از گذشته هم خیلی از بنگاه‌ها و کارگاه‌ها پنج‌شنبه تعطیل بودند و این ساعت کاری در طول هفته توزیع شده بر این اساس اگر در آینده هم چنین مبحثی برای تعطیلات اضافه در کشور مطرح باشد، باز هم طبق روال گذشته باید این شرایط اجرا شود.

این کارشناس بازار کار اما در این میان متذکر می‌شود: بزرگ‌ترین تهدید حقوق نیروی کار در کشور عدم رعایت قانون و عدم حمایت دولت از کارگران است.

حاج‌اسماعیلی تاکید می‌کند: عدم نظارت دولت در اجرای قانون و حضور بی‌رویه نیروی کار خارجی در بازار کار ایران، مهمترین تهدیدات حقوق کارگران است. در کنار این موارد، تورم و نابسامانی اقتصادی و گرانی‌ها موجب ناامیدی کارگران در بازار کار خواهد شد. 

وی یادآور می‌شود: به نظر من در حال حاضر دولت بزرگترین تهدید حقوق کارگران است.