روز گذشته (۲۱ اسفند) نخستین جلسه رسمی شورای عالی کار با موضوع دستمزد کارگران برگزار شد.

«آیت اسدی» عضو اصلی کارگری شورای عالی کار با انتقاد از تاخیر در شروع جدی مذاکرات دستمزد به ایلنا می‌گوید: امیدواریم شرکای اجتماعی در کمیته مزد سریعا درباره رقم سبد معیشت به نتیجه برسند و رقم نهایی سبد معیشت را به شورای عالی کار اعلام کنند.

وی با تاکید بر اهمیت نرخ سبد معیشت خانوار در مذاکرات مزدی اضافه می‌کند: تا در کمیته مزد، رقم سبد معیشت تعیین و نهایی نشود، در نشست‌های شورای عالی کار به بحث دستمزد و افزایش آن ورود نمی‌کنیم. با توجه به آمره بودن بند دوم ماده ۴۱ قانون کار، باید اول نرخ سبد معیشت تعیین شود و بعد در مورد افزایش مزد مذاکره و تصمیم‌سازی شود. در صورتی‌که رقم سبد معیشت محاسبه و نهایی شود، درخواست و پیشنهاد ما «تطابق حداقل دستمزد با سبد معیشت» است.

عضو کارگری شورای عالی کار می‌افزاید: در شرایط تورمی جاری، دیگر به ادامه سرکوب مزدی رضایت نمی‌دهیم. در شرایط فعلی، حتی اگر پایه مزد ۱۰۰درصد افزایش یابد و از ۵ میلیون و ۳۰۰هزار تومان به ۱۰ میلیون و ۶۰۰هزار تومان هم برسد، باز مشکلی از کارگران حل نمی‌شود و بحران معیشت ادامه خواهد داشت. به همین دلیل منتظریم رقم سبد معیشت نهایی شود و سپس براساس نرخ آن، وارد مذاکرات جدی شویم.

اسدی در رابطه با تکلیف «علی خدایی» عضو کارگری دیگری که به دستور وزیر کار از حضور در جلسات شورای عالی کار منع شده، می‌گوید: اعضای کارگری شورای عالی کار در تمام جلساتی که حاضر شده‌اند، هم کتبی و هم شفاهی خواستار بازگشت وی شده‌اند. به صراحت به وزیر کار هم گفته‌ایم که نمی‌توانید یک عضو منتخب کارگری را به دلیل مثلاً غیبت، حالا موجه یا غیرموجه، اخراج کنید.

او اضافه می‌کند: قانون در مورد غیبت اعضای شورای عالی کار سکوت کرده و هیچ حقی به وزیر کار نداده تا بتواند یک عضو شورا را اخراج کند. در نهایت این خود اعضای شورا هستند که می‌توانند در مورد حضور یا عدم حضور یک عضو خاص تصمیم بگیرند. ضمنا عرف جاری جلسات شورای عالی کار بر این بوده که افراد مختلفی در گروه‌های مختلف، با هماهنگی گروه خودشان در برخی از نشست‌های شورا حاضر نمی‌شدند و از قضا هیچ اتفاقی هم نمی‌افتاد. مثلا «سلاح‌‌ورزی» نماینده کارفرمایی شورای عالی کار در بسیاری از جلسات سال قبل شرکت نمی‌کرد و فقط در یکی دو جلسه آخر حاضر شد و گروه کارفرمایی، خلا حضور وی را پوشش می‌داد.

این نماینده کارگران اضافه می‌کند: آخرین تصمیم کانون عالی شوراهای اسلامی کار هم این بود که در نامه‌ای کتبی، اعضای کارگری شورای عالی کار را معرفی کرد و خدایی هم توسط این تشکل عالی برای حضور در جلسات معرفی شد. در واقع همه مراحل قانونی کار طی شده و لاجرم انتظار داریم وی به نشست‌های شورای عالی کار دعوت شود.

اسدی در پایان خطاب به اعضای دولت گفت: امیدواریم با رویکردها و برخوردهای خود، بحث دستمزد را به حاشیه نبرند. همین حالا هم به اندازه کافی دیر شده و انتظار داریم همه اعضا را دعوت کنند و مذاکرات مزدی در فضایی برابر و سالم برگزار شود تا بتوانیم با آرامش بنشینیم و بر سر افزایش دستمزد سال آینده چانه‌زنی کنیم. اصل کار، مذاکرات سه‌جانبه و برابر است. برخوردهای ناصحیح، دستمزد و تصمیم‌سازی عادلانه بر سر افزایش دستمزد را به حاشیه می‌برد و هیچ نفعی برای جامعه کارگری و کل کشور ندارد.