نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار می‌گوید: حتما تا پایان سال تکلیف رقم دستمزد ۱۴۰۳ کارگران روشن می‌شود. یکی از دلایلی که تصویب دستمزد به آخرهای سال می‌رسد، این است که ایجاد تورم روانی نکند و تا حد امکان جلوی تورم‌های کاذب گرفته شود.

علی‌اصغر آهنی‌ها در گفت‌وگو با خبرآنلاین در واکنش به اینکه تنها یک هفته به پایان سال باقی مانده و هنوز هیچ جلسه رسمی در شورای عالی کار برای تعیین تکلیف دستمزد ۱۴۰۳ برگزار نشده و به نظر می‌رسد این نوعی وقت‌کشی باشد؟ می‌گوید: تا آنجایی که اطلاع دارم، جلسات کمیته مزد در حال برگزاری است تا اطلاعات برای شورای عالی کار آماده شود و به زودی جلسه شورای عالی کار برگزار خواهد شد.

وی می‌افزاید: اطلاعات دارد آماده می‌شود و بحث و تبادل نظر بین شرکای اجتماعی انجام خواهد شد. امیدواریم در جلسه شورای عالی کار به نتیجه مطلوبی برسیم که همه شرکای اجتماعی رضایت نسبی داشته باشند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در واکنش به اینکه آیا تاکنون سابقه داشته که جلسه اول شورای عالی کار برای تعیین تکلیف دستمزد در هفته پایانی سال برگزار شود، عنوان می‌کند: قبلا هم این موضوع را داشتیم‌. الان بحث‌ها دارد جمع‌بندی می‌شود. فکر می‌کنم کار ستاد مزد تمام شود و با یکی دو جلسه شورای عالی کار، تصمیم نهایی درباره دستمزد کارگران گرفته می‌شود.

آهنی‌ها در واکنش به برخی گزارش‌ها که رقم سبد معیشت بالای ۲۳ میلیون تومان است، می‌گوید: تخصص ما سبد معیشت نیست. سبد معیشت براساس اطلاعات مراکز آماری، وزارت بهداشت، انیستیتو تغذیه و آمار مرکز آمار استخراج می‌شود. بر همین اساس، مراکز ذیربط باید آمارها را به شرکای اجتماعی اعلام کنند و در نهایت به جلسه شورای عالی کار ارائه دهند.

وی درباره اینکه گفته می‌شود میزان کالری محاسبه شده در سبد غذایی جدید وزارت بهداشت کاهش پیدا کرده، متذکر می‌شود: ما مرکز تصمیم‌گیری بر انیستیتو تغذیه نیستیم. آنجا یک مرکز تخصصی است و کارفرمایان در آنجا هیچ دخل و تصرفی ندارند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در ادامه می‌گوید: در سال‌های گذشته هم این‌گونه بود که آنچه که از سبد معیشت جمع‌بندی و اعلام می‌شد با آنچه که افراد خودشان درباره سبد معیشت رقمی را عنوان می‌کردند، مغایرت‌های بسیار سنگینی داشت. آهنی‌ها می‌افزاید: سبد معیشت رقمی نیست که کارفرما درباره آن نظر دهد. بخشی از آن براساس قوانین بالادستی به دولت‌ها برمی‌گردد و بخشی از آن به جامعه کارگری.

نماینده کارفرمایان در پاسخ به این پرسش که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که احتمالا دولت افزایش حقوق کارگران تا حد ۴۰درصد را خواهد پذیرفت؟ می‌گوید: واقعیت این است که تا امروز چنین چیزی را نشنیدم.

آهنی‌ها می‌افزاید: دولت در بودجه ۲۰درصد افزایش حقوق را برای کارمندان مصوب کرد. از سوی دیگر، فراکسیون کارگری مجلس پیشنهاد ۳۰درصد را داده. البته بخش کارگری هنوز صراحتا نظرات خود را اعلام نکرده و دولت هم به طور مستقیم نظری نداده است.

وی عنوان می‌کند: فکر می‌کنم در جلسه اول موضوعات مطرح می‌شود و در نهایت در جلسه دوم، به نتیجه خواهیم رسید.