نماینده کارگران در کمیته دستمزد شورای عالی کار به تشریح جزئیات نشست دیروز این کمیته پرداخت.

محسن باقری به ایلنا گفت: در این نشست که با حضور نمایندگان سه گروه و نماینده تامین اجتماعی در محل وزارت کار برگزار شد، به موضوع مزد منطقه‌ای بنا بر پیشنهاد وزارت اقتصاد پرداخته شود و نمایندگان کارگری و همچنین نماینده تامین اجتماعی با آن مخالفت کردند.

این فعال کارگری افزود: دلایل مخالفت بسیار بود ازجمله اینکه ماده ۴۱ قانون کار با ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی پیوستگی ذاتی دارد و با اجرای مزد منطقه‌ای، افزایش مستمری بازنشستگان کارگری دچار مشکل می‌شود. در عین حال نمایندگان کارگری خواستار اجرای بندهای یک و دو ماده ۴۱ قانون کار قبل از اجرای مزد منطقه‌ای شدند. باقری ادامه داد: به دولت گفتیم چرا دستمزد منطقه‌ای را برای کارمندان زیرمجموعه خود اجرا نمی‌کند و فقط به دنبال محرومیت مزدی کارگران است و چرا در مورد مالیات، سیاست‌های منطقه‌ای برقرار نیست به این شکل که مثلاً مزدبگیران را در مناطق محروم از پرداخت مالیات معاف کنند یا اینکه چرا تولید ثروت و توزیع ضریب جینی در کشور متوازن نیست؟

او تاکید کرد: اکثر حاضران در جلسه ازجمله نماینده رسمی سازمان تامین اجتماعی نیز اعلام کردند که در شرایط فعلی، مزد منطقه‌ای کاملاً غیرقابل اجراست و توان پیاده‌سازی آن نیست. بنابراین اکثریت جمع حاضر در کمیته دستمزد، این گزینه را مردود دانستند.

باقری با بیان اینکه «قبل از هر چیز باید محاسبات سبد معیشت ۱۴۰۳ در دستور کار کمیته دستمزد قرار بگیرد»، افزود: متاسفانه در این نشست به بحث سبد معیشت ورود نشد و تمام وقت جلسه به پیشنهاد وزارت اقتصاد در زمینه مزد منطقه‌ای اختصاص داشت.