معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیشنهاد تغییر جدول پرداخت مقرری بیمه بیکاری را داده‌ایم. بر این اساس پیشنهاد دادیم مقرری مجردینی که بالای ۲۴۰ ماه بیمه‌پردازی دارند، حداکثر ۲۴ ماه و مقرری متاهلین حداکثر ۳۰ ماه باشد.

به گزارش ایلنا، علی‌حسین رعیتی‌فرد در یک نشست خبری گفت: در کشور حدود ۸۴۰ بازرس کار داریم که سال گذشته حدود ۸۲۰هزار بازرسی کار انجام داده‌اند. وی گفت: ۹۰۰ هیات رسیدگی به دعاوی وجود دارد که ۶۰۰ مورد هیات‌های تشخیص و ۳۰۰ مورد هیات‌های حل اختلاف هستند. سالانه حدود ۳۲۰هزار پرونده در هیات‌های تشخیص و حدود ۸۰هزار پرونده هم در هیات‌های حل اختلاف مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

معاون روابط کار به طرح طبقه‌بندی مشاغل اشاره کرد و گفت: برای برقراری عدالت مزدی باید به سمت اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برویم. در حال حاضر این طرح در برخی از واحدها اجرا نمی‌شود و طبق آخرین آمار در حدود ۵هزار و ۹۰۰ واحد هنوز این طرح اجرا نشده است. رعیتی‌فرد در ادامه گفت: بیشترین حوادث شغلی کشور در کارگاه‌های ساختمانی است که ٣٨درصد حوادث و ۵٠درصد فوتی‌ها در این بخش است. این امر به خاطر نداشتن ساختار ایمنی در کارگاه‌های بزرگ و انبوه‌سازان است. وی ادامه داد: امسال در هفته کارگر، کمیته‌های بازرسی از کارگاه‌های ساختمان را در استان‌ها راه‌اندازی کردیم که هر مرکز استان دو بازرس کار ویژه کارگاه‌های ساختمانی دارد تا با کمک نظام مهندسی و شهرداری شاهد کاهش حوادث کار باشیم. در همین راستا ۶ بسته ارتقای ایمنی در حوزه بازرسی کار تهیه کردیم.

رعیتی فرد عنوان کرد: بعد از کارگاه‌های ساختمانی در صنایع بزرگ بیشترین حوادث کار را داریم. تلاش داریم تعداد کمیته‌های حفاظت فنی را به ۲۷هزار برسانیم. با همکاری وزارتخانه‌های مختلف ازجمله نفت درصدد هستیم آیین‌نامه‌‌ها و نظام ارتقای ایمنی را پیگیری کنیم. وی تاکید کرد: حوادث ناشی از کار در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۰ تقریبا ۱۴درصد کاهش یافت و حوادث منجر به فوت هم ۱۱درصد کاهش یافت. میانگین حوادث کار در کشور ما نسبت به نرم جهانی کمتر است ولی امیدواریم یک حادثه ناشی از کار هم نداشته باشیم. وی در ادامه به بحث بیمه‌بیکاری اشاره کرد و گفت: در تیرماه ۱۴۰۰ تقریبا 270هزار نفر مشمول مقرری بیمه بیکاری بودند که این تعداد در تیر ماه ۱۴۰۲ به ۱۷۶هزار و ۲۵۱ نفر مشمول مقرری بیمه بیکاری رسید و این کاهش به دلیل بازگشت به کار کارگران بعد از دوران کرونا بوده است.

معاون روابط کار در ادامه گفت: در مرداد ۱۴۰۰ تعداد بنگاه‌های مشکل‌دار ۹۹۴ عدد بود و در خرداد ۱۴۰۲ به ۸۰۹ بنگاه مشکل‌دار رسیدیم. البته تعریف بنگاه مشکل‌دار در وزارت کار متفاوت است. در تعاریف ما بنگاهی مشکل دارد که یا کارگرانش معوقات مزدی دارند یا تعدیل شده‌اند. تلاش می‌کنیم این واحدها را به چرخه تولید برگردانیم. در سال ۱۴۰۰ حدود  ۱۹۶هزار و ۹۸۷ کارگر نیازمند حمایت داشتیم و این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۹۳هزار و ۶۴۲ نفر رسیده است.

وی در ادامه به پیشنهاد اصلاح قانون بیمه بیکاری اشاره کرد و گفت: قانون بیمه بیکاری هم نیاز به اصلاحاتی دارد. هدف ما گسترش دامنه پوشش بیمه بیکاری است. در پیشنهاد جدید دامنه پوشش را گسترش دادیم و کاهش طول مدت ماندگاری مقرری‌بگیران را نیز مدنظر قرار دادیم. پیشنهاد ما تغییر جدول پرداخت مقرری بیمه بیکاری است. بر این اساس پیشنهاد دادیم مقرری مجردینی که بالای ۲۴۰ ماه بیمه‌پردازی دارند، حداکثر ۲۴ ماه و مقرری متاهلین حداکثر ۳۰ ماه تعلق بگیرد. این عدد قبلا ۳۶ ماه برای مجردین و ۵۰ ماه برای متاهلین بود که شاید با این کار، افراد انگیزه‌ای برای بازگشت به کار نداشتند. با اصلاح قانون بیمه بیکاری کمک بیشتری به پایداری صندوق و ثبات بازار کار می‌شود.

وی گفت: پیشنهاد دیگر ما در قانون بیمه بیکاری مشارکت سه‌جانبه در پرداخت حق بیمه و تامین منابع آن است. در حال حاضر فقط کارفرما ۳درصد مقرری بیمه بیکاری پرداخت می‌کند که پیشنهاد دادیم یک درصد توسط دولت یا کارگر به این مقرری اضافه شود تا ناترازی صندوق رفع شود. این اصلاحات در کمیسیون‌های دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد.