مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی جزئیات افزایش حق عائله‌‌مندی و کمک هزینه بازنشستگان را در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد.

به گزارش «توسعه ایرانی»، هاشم موسوی با اشاره به اجرایی شدن و پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان از اردیبهشت‌ماه اظهار کرد: تأمین‌ اجتماعی با عنایت به مصوبه هیأت وزیران، مستمری و کمک‌های جنبی تمام مستمری‌بگیران بازنشسته، ازکارافتاده و مجموع مستمری بازماندگان را افزایش می‌دهد. براین اساس میزان مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان که تا پایان سال ۱۴۰۱ برقرار شده، برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و مشمولین ازکارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده، به میزان 27درصد مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

وی افزود: همچنین برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری، میزان افزایش سال ۱۴۰۲ به میزان 21درصد مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ به‌علاوه مبلغ ثابت دو میلیون و ۵۰۷هزار و ۸۸۰ ریال خواهد بود.

موسوی با بیان اینکه در سال جاری کمک‌های جنبی مستمری‌بگیران افزایش خوبی دارد، گفت: مبلغ بن مستمری‌بگیران و کمک هزینه مسکن بازنشستگان و مستمری‌بگیران به میزان ۲۱درصد افزایش یافته است. در مورد کمک هزینه عائله‌مندی نیز افزایش ۱۲۵درصدی اعمال شده و از ۴۰۷هزار تومان به ۹۱۷هزار تومان رسیده است. کمک هزینه اولاد تحت تکفل بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز حدود ۳۰۰درصد افزایش یافته و به ازای هر اولاد از ۱۰۵هزار تومان به ۴۲۲هزار تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل تأمین‌ اجتماعی همچنین از پرداخت باقیمانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشمول این موضوع خبر داد و گفت: مبلغ مربوط به باقیمانده متناسب‌سازی برای بازنشستگان مشمول این افزایش، از ابتدای سال جاری اعمال و پرداخت می‌شود. به‌روزرسانی احکام جدید نیز در حال انجام است و طی چند روز آینده احکام جدید از طریق سایت سازمان تأمین‌ اجتماعی در اختیار بازنشستگان قرار می‌گیرد و بازنشستگان و مستمری‌بگیران حقوق اردیبهشت ماه خود را مطابق روال همیشگی از بیستم تا پایان ماه با لحاظ افزایش حقوق دریافت می‌کنند.

وی در مورد شرایط فعلی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در سال گذشته بالغ بر ۴۶۰هزار میلیارد تومان تعهدات صندوق را به صورت کامل و به‌موقع انجام دادیم و ماهیانه به طور متوسط ۳۸هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ایفای تعهدات تأمین‌ اجتماعی پرداخت شد که شامل تعهدات بلندمدت، تعهدات کوتاه‌مدت، تعهدات حوزه درمان و هزینه‌های پشتیبانی صندوق بوده است. سال گذشته را به‌رغم برخی چالش‌ها با موفقیت و با اجرای کامل همه تعهدات به پایان رساندیم و در سال جاری نیز پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و تعهدات سازمان تأمین‌ اجتماعی بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد.

موسوی آینده سازمان تأمین اجتماعی را امیدوارانه توصیف کرد و گفت: در تأمین‌ اجتماعی طی دو سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی زمینه تأدیه بدهی سازمان رقم خورده و بالغ بر ۱۰۶هزار میلیارد تومان بدهی بانکی این سازمان که از سنوات قبل از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ ایجاد و تأمین‌ اجتماعی به‌عنوان اَبَربدهکار بانکی مطرح شده بود را تسویه کردیم. بی‌سابقه‌ترین تأدیه بدهی دولت به تأمین‌ اجتماعی نیز در همین مدت اتفاق افتاد و بالغ بر ۱۸۰هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین‌ اجتماعی که مربوط به بدهی‌های انباشته سنوات قبل بود، پرداخت شد. در بودجه سال جاری نیز جمعاً ۸۰هزار میلیارد تومان بابت تأدیه بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی پیش‌بینی شده است.