دیدار روز پنجشنبه ابرهیم رئیسی با کارگران کارخانه هفت‌تپه که به دلیل سیاست‌های غلط گذشته با بحران مواجه شده‌اند، امیدی در دل کارگرانی ایجاد کرده که به دلیل سیاست‌های غلط معاونت صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بیکاری تن داده‌اند. حالا کارگران امیدوارند که رئیس‌جمهور صدای آنها را هم بشنود و دلیل تعطیلی چندین کارخانه منسوجات نبافته در کشور طی روزهای گذشته را از وزارت صنعت، معدن و تجارت جویا شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حضور رئیس‌جمهور در جمع کارگران هفت‌تپه، در آستانه روزی که به نام کارگران نامیده شده، امید بیشتری را به واحدهای تولیدی تزریق کرده که بالاترین مقام اجرایی کشور، حواسش به قشر کارگر است و در شرایطی که سخت‌ترین روزهای معیشتی خود را سپری می‌کنند، حداقل بیکار نیستند.

روز پنجشنبه ابراهیم رئیسی در سفری که به خوزستان داشت، ساعاتی را هم در جمع کارگران کارخانه بحران‌زده هفت‌تپه سپری کرد؛ کارخانه‌ای که به دلیل تصمیمات غلط و رویکردهای ناصحیحی که برخی از وزارتخانه‌ها خواسته یا ناخواسته به آن تحمیل کردند، کارخانه و کارگران را تا ماه‌ها با شوک‌های متعددی مواجه کرد.

کمتر کسی مجاهدت‌های کارگران و تولیدکنندگانی را در اقتصاد ایران از یاد برده که در روزهای بحرانی و سخت جنگ تحمیلی هشت ساله، دوران سخت تحریم‌ها و از همه مهمتر شرایط سخت شیوع یک ویروس ناشناخته در دنیا تا پای جان ایستادند و چراغ تولید را روشن نگه داشتند اما اکنون خطری که بیش از هر زمان دیگری بخش تولید و کارگران ایرانی را تهدید می‌کند، مجموعه سیاست‌های غلطی است که برخی وزارتخانه‌ها خواسته یا ناخواسته به تولید تحمیل می‌کنند و حلقه‌هایی تنگ‌تر از تحریم را به گردن تولیدکنندگان و کارگران می‌اندازند که نمونه‌های بارز آن، قیمت‌گذاری‌های دستوری و اعمال سیاست‌های نادرست درباره فروش مواد اولیه و نوع نگاه به خارج از کشور برای تامین آن دسته از مواد اولیه‌ای است که توانایی تولید آن کاملا در کشور وجود دارد اما سیاست‌گذاری‌های غلط اجازه تزریق آن به خطوط تولیدی را نمی‌دهد.

آزادی‌خواه: تعطیلی کارخانه‌ها ظلمی است که به کارگران این واحدها می‌شود و سرمایه‌گذاری که یک ساعت نباید با تعطیلی واحد خود مواجه باشد، با تعطیلی خطوط تولیدی و شرایط سخت معیشتی کارگران خود مواجه است

برخی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی طی ماه‌های گذشته به صورت متعدد نسبت به برخی تصمیمات غلط معاونت صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت هشدار داده و در پرونده‌هایی متعدد، نوع نگاه این معاونت در وزارت صنعت، معدن و تجارت را مغایر با سیاست‌های کلی دولت سیزدهم دانسته‌اند. موید این موضوع، مجموعه نامه‌نگاری‌های متعددی است که برخی تولیدکنندگان و انجمن‌های تولیدی در حیطه تصمیمات غلط این معاونت داشته‌اند که منتشر شده اما آنچه که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری مشهود است، نوع نگاهی است که این معاونت در وزارت حامی تولید به برخی تولیدکنندگان داشته و زمینه را برای تعطیلی کارخانه‌ها آن هم در آستانه روز کارگر و از آن مهمتر، شرایط سخت معیشتی کارگران و خانواده‌های آنها در سایه تورم بالای حاکم بر سبد معیشتی خانوار، فراهم کرده است.

تعطیلی کارخانجات تولید منسوجات نبافته و بیکاری گسترده کارگران

تماس‌های مکرر کارگران یکی از واحدهای تولیدی در استان همدان با اقتصاد آنلاین که اتفاقا نام آن با تولیدات به موقع این کارخانه در دوران سخت کرونا برای تامین مایحتاج بهداشتی مردم در حوزه ماسک گره خورده، حکایت از آن دارد که از روز سه‌شنبه هفته گذشته و تنها چند روز مانده به روز کارگر که محلی برای تکریم کارگران تمامی کارخانه‌ها و خطوط تولیدی و خدماتی کشور است، این کارخانه تعطیل شده و کارگران تا دستور صریح وزیر صنعت، معدن و تجارت برای برخورد با این سیاست‌های غلط به خانه‌هایشان فرستاده شده‌اند.

مکاتبه محرمانه معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت و به تبع آن واردات ۲۲۰۰ تن منسوج نبافته به کشور با جریان‌سازی و ادعای کیفیت پایین منسوج نبافته داخلی منجر به کاهش تعرفه واردات منسوج نبافته از ۳۲ به ۱۷درصد شده است

طبق گزارش‌ها، دلیل اصلی تعطیلی این کارخانه، در دسترس نبودن مواد اولیه و سیاست‌گذاری‌های غلط معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تامین مواد اولیه کارخانه‌های بافتینه و بافتسان است، به خصوص اینکه به‌رغم فراهم بودن شرایط برای تامین مواد اولیه این کارخانه از داخل کشور و از محل تولید برخی پتروشیمی‌های داخلی، در نامه‌ای محرمانه دستور به تغییر ردیف کالایی برای واردات این ماده اولیه و خروج آن از ممنوعیت واردات داده شده است.

«احد آزادی‌خواه» نماینده مجلس، با اعلام تعطیلی کارخانه بافتینه و بافتسان به عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده منسوجات نبافته و ماسک در کشور می‌گوید: متاسفانه در سال جدید که به نام رشد تولید و مهار تورم نامگذاری شده، بعضا در پیکره دولت، مجموعه اقداماتی مشاهده می‌شود که 100درصد خلاف این شعار عمل می‌کند. به صورت مصداق مشخص آن، تعطیلی کارخانجات منسوجات نبافته است که پارچه مورد نیاز تولید ماسک کل کشور و سایر محصولات سلولزی را با کیفیت مورد تایید سازمان ملی استاندارد و با قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تامین می‌کند.

وی افزود: بیش از ۲.۵ ماه قبل نامه‌ای در این خصوص به دفتر رهبری ارسال شده که در آن پیش‌بینی تعطیلی دو واحد تولیدی بزرگ بافتینه و بافتسان ملایر آمد بود؛ واحدهایی که در سه سال کرونایی گذشته با رشادت توانستند پارچه تولیدی مورد نیاز تولید ماسک کل کشور را تامین کرده و در دوره‌ای که بسیاری از کشورهای دنیا هواپیماهای حامل ماسک را در آسمان به سمت مقصد منحرف می‌کردند، توانستند ایران را به صادرکننده ماسک تبدیل کنند.

آزادی‌خواه گفت: به تازگی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خوراک و مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان منسوجات نبافته که تولید آنها از سوی شرکت‌های پتروشیمی داخلی صورت گرفته و توزیع آن در اختیار این وزارتخانه است،‌ قطع شده و این کارخانه‌ها به تعطیلی کشیده شده‌اند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: براساس این تصمیم‌گیری غلط، این واحدهای تولیدی به‌رغم فعالیت سالم در سالیان متمادی‌، برای دومین بار در زمان معاون کنونی امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تعطیل شده‌اند و هر چه بررسی می‌کنیم به جز غرض‌ورزی و سنگ‌اندازی برای تولید علت دیگری برای این تعطیلی نمی‌توان پیگیری کرد.

آزادی‌خواه به استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره و تصریح کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت دلیل استیضاح خود را باید در مدیریت معاونانش پیگیری کرده و باید بداند که برخی از مدیران این وزارتخانه در لباس دوست، لطمات جبران‌ناپذیری را نه تنها به تولید کشور وارد کرده‌اند بلکه منجر به زیر سوال رفتن عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت شده‌اند.

وی گفت: تعطیلی کارخانه‌های بافتینه و بافتسان ظلمی است که به کارگران این واحدها می‌شود و سرمایه‌گذاری که یک ساعت نباید با تعطیلی واحد خود مواجه باشد، هم اکنون با تعطیلی خطوط تولیدی و شرایط سخت معیشتی کارگران خود مواجه است.

این نماینده مجلس ادامه داد: همین سیاست‌های اشتباه و مرموز باعث شده که در سال گذشته شاهد باشیم ۳۰۰۰ تن مواد اولیه که از سوی این دو واحد بزرگ تولیدی و ۴۰ واحد تولیدی دیگر تهیه شده، وارد شده و ارز کشور با بی‌انصافی و بی‌تدبیری از کشور خارج شود در حالی‌که تولید داخلی آن با قیمت و کیفیت مناسب صورت می‌گیرد اما علاقه‌مندی برخی مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت برخلاف شعارهای ظاهری، تضعیف تولید و حمایت از واردات است.

آزادی‌خواه گفت: حمایت از تولید در دولت سیزدهم در وزارت صنعت، معدن و تجارت کاملا منسوخ است و نه تنها از تولید و تولیدکننده حمایت نمی‌شود، بلکه تولید تضعیف و کارخانجات تعطیل می‌شوند.

نامه‌نگاری بی‌نتیجه تولیدکنندگان  با وزارت صمت

در نامه‌ای که با موضوع تعطیلی کارخانه و توقف تولید کارخانجات بافتینه و بافتسان به مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده، علاوه بر اینکه اشاره شده که این واحد تولیدی برای دومین بار ظرف یک ماه گذشته تعطیل شده، دلیل این تعطیلی، اخلال در تحویل مواد اولیه به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط وزارت صنعت، معدن و تجارت ذکر شده است.

در این نامه آمده است: تمامی خطوط تولید کارخانجات بافتینه و بافتسان طی روز پنجم اردیبهشت ۱۴۰۲ و در نتیجه سیاست‌گذاری‌ها و تلاش‌های آن حوزه برای دومین بار ظرف یک ماه گذشته و البته چهارمین بار در طول هفت ماه اخیر به دلیل مهمی متوقف شده است.

در بخش دیگری از این نامه به مکاتبه محرمانه معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت و به تبع آن واردات ۲۲۰۰ تن منسوج نبافته به کشور اشاره شده که به‌رغم توانمندی بالای تولید داخلی، با جریان‌سازی و ادعای کیفیت پایین منسوج نبافته داخلی منجر به کاهش تعرفه واردات منسوج نبافته از ۳۲ به ۱۷درصد شده است.

در این نامه به محدودیت سقف عرضه پلی پروپیلن منسوج نبافته در هر هفته، سقف خرید غیرمتناسب با ظرفیت‌های تولیدی در بورس کالا، تخصیص غیرقانونی گریدهای مذکور به واحدهای تولیدکننده غیر از اسپان باند و تخصیص غیرقانونی و بالای مواد اولیه به برخی شرکت‌های خاص اشاره شده است.