تعدادی از کارگران پیمانکاری معدن زغال‌سنگ «رزمجای غربی» در استان سمنان می‌گویند که از حداقل دریافتی دستمزد خود رضایت ندارند.

این عده در گفت‌وگو با ایلنا گفتند: حدود ۱۰۰ کارگر پیمانکاری شاغل در معدن زغال‌سنگ رزمجای غربی از مجموعه معادن شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی در استان سمنان هستیم که درآمد برخی از ما زیر حداقل حقوق است و دریافتی ماهانه‌مان کفاف معاش زندگی‌مان را نمی‌دهد.

به گفته آنها، کارگران پیمانکاری این معدن زیر حداقل حقوق مصوبه شورای عالی کار دریافت می‌کنند که این رقم با حداقل حقوقی که شورای عالی کار تعیین می‌کند، تطبیق ندارد. به عنوان نمونه زمستان سال ۱۴۰۱ کارگری با ۲۲ روز فعالیت ۸ ساعته و سه روز مرخصی به همراه تعطیلات رسمی حدود ۶ میلیون دریافتی داشته است و کارگر دیگری با ۱۵ روز فعالیت ۸ ساعته، دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان دریافتی داشته است. این ارقام در مقایسه با کار سختی که در اعماق زمین انجام می‌دهیم، بسیار ناچیز است.

این کارگران در پیگیری وضعیت پرداخت دستمزد خود اعتراضاتی در اسفند سال ۱۴۰۰ به مدیریت شرکت‌های پیمانکاری داشتند که در نتیجه آن مهر ماه ۱۴۰۱ مدیرعامل با کنار گذاشتن پیمانکار سابق معدن رزمجای غربی، کار را مجددا به یک شرکت پیمانکار دیگر واگذار کرد اما پیمانکار جدید عملکرد بدتری نسبت به پیمانکار سابق داشته است.

کارگران با بیان اینکه با ورود پیمانکار جدید دریافتی ماهانه ما به حداقل رسید، گفتند: هر چند کارگران بخشی از عیدی ۱۴۰۰ خود را از پیمانکار سابق طلبکارند اما در آن زمان میزان حقوق کارگران رقمی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان بود. آنها با بیان اینکه همه کارگران مجموعه معادن شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی طرف قرارداد با خود شرکت هستند و در این میان مسئولیت شمار کمی از کارگران ازجمله معدن زغال‌سنگ رزمجای غربی به پیمانکار واگذار شده، گفتند: همه ما سال‌هاست به صورت قراردادی تحت مسئولیت پیمانکاران مختلف مشغول کاریم و تلاش زیادی برای حذف فعالیت خود پیمانکار انجام داده‌ایم اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

بنا بر ادعای این کارگران، علاوه بر آنکه آنها دستمزدی مطابق آنچه قانون کار و شورای عالی کار مصوب می‌کند، دریافت نمی‌کنند بلکه پرداخت حق بیمه نیز به صورت ناقص انجام می‌شود. به گفته یکی از کارگران، به‌رغم اینکه مسئولان شرکت البرز شرقی از وضعیت معیشتی آنها باخبرند اما در خصوص افزایش حقوق کارگران رزمجای غربی اقدامی صورت نداده‌اند.

این کارگر با بیان اینکه خواستار اجرای درست طرح طبقه‌بندی مشاغل در این واحد تولیدی هستیم که از سال‌های پیش اجرا شده، در پایان گفت: آنچه کارگران معدن زغال‌سنگ رزمجای غربی هر ماه به عنوان دستمزد می‌گیرند حداقل‌های مزدی است اما این حداقل‌ها کفاف معیشت آنها را نمی‌دهد.