بررسی وضعیت اقتصادی کردستان نشان از وخامت وضعیت اقتصادی این استان در سال‌های اخیر داشته است. داده‌های آماری نشان می‌دهد در هفت سال گذشته قیمت‌ها در این استان 500درصد رشد داشته و در پاییز سال گذشته شاخص فلاکت این استان از 60درصد عبور کرد. به گزارش اکو ایران،‌ بررسی آمارهای رسمی حاکی از آن است که نرخ تورم و نرخ بیکاری در استان کردستان که دو شاخص مضر برای رفاه اقتصادی محسوب می‌شوند، از میانگین کشوری فراتر رفته است. بررسی روند تورم در استان کردستان در هفت سال اخیر نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در پاییز 1395 معادل 100.8 بوده که این شاخص در پاییز سال 1401 به 603.2 رسیده یعنی سطح عمومی قیمت‌ها ظرف هفت سال، حدود 500درصد افزایش یافته است.

همچنین بررسی تورم در سالی که گذشت حاکی از آن است که در فصل بهار، تورم نقطه به نقطه 42.34درصد به ثبت رسیده و در تابستان به 56.93درصد رسید که بیشترین تورم ثبت شده در تابستان دست‌کم از سال 1396 بوده است. این شاخص در ادامه در پاییز کاهش یافته و در حد 52.2 به دست آمد؛ رقمی که البته از تورم 48.4درصدی کشوری بالاتر بوده است.

بررسی آمارهای مربوط به اشتغال نیز بیانگر این موضوع است که نرخ بیکاری از 16درصد ثبت شده در پاییز 1395 به 13.8درصد در پاییز 1401 رسیده است. این کاهش بیکاری اما به‌تنهایی نشانه بهبود وضعیت بازار کار نیست و زمانی می‌توان از کاهش نرخ بیکاری خشنود شد که این افت، با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی همراه باشد. این در حالی است که نرخ مشارکت در این هفت سال اخیر افزایش چشمگیری پیدا نکرده و تنها از حدود 42درصد در پاییز 1395 به 43درصد در پاییز 1401 رسیده است.

از طرفی دیگر، داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در پاییز 1401، بیشترین نرخ بیکاری ثبت‌شده در بین استان‌های کشور متعلق به استان کردستان بوده و برابر با 13.8درصد ثبت شده که حدود 1.5 برابر میانگین کشوری بوده است. نرخ بیکاری کشوری در پاییز 1401 حدودا 8.2درصد به ثبت رسیده بود.

طبق این گزارش، شاخص فلاکت معیاری از پریشانی اقتصادی است که افراد آن را به صورت روزمره به دلیل خطر بیکاری و افزایش هزینه‌های زندگی احساس می‌کنند. این شاخص فلاکت از مجموع نرخ بیکاری فصلی به نرخ تورم سالانه محاسبه می‌شود. از آنجایی که بیکاری و تورم هر دو برای رفاه اقتصادی مضر تلقی می‌شوند، ارزش ترکیبی آنها به عنوان شاخصی برای ارزیابی میزان سلامت کلی اقتصادی مفید است.

آمارها نشان می‌دهد که نرخ فلاکت در کردستان مجددا صعودی شده و به 61درصد در پاییز 1401 رسیده است. اقتصاددانان عموماً اشتغال کامل را به معنای نرخ بیکاری 4 تا 5 درصد می‌دانند. اگر براساس معیارهای جهانی نرخ تورم دودرصدی را هدف قرار دهیم، بنابراین رتبه‌بندی شاخص فلاکت رضایت‌بخش در محدوده 6 تا 7درصد خواهد بود.