صبح دیروز حدود ۱۰۰ کارگر کارخانه داروگر تهران در اعتراض به اخراج ۱۴ نفر از همکاران‌شان، تولید را متوقف کرده و در مقابل درب ورودی ساختمان وزارت کار تجمع کردند.

یکی از این کارگران معترض در مورد علت این تجمع به ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه‌های مختلف از روز ۲۸ اسفند ماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین سال جاری در دو مرحله اقدام به تعدیل ۱۴ نفر از همکاران باسابقه کرده‌اند و حتی با پادرمیانی کارگران راضی به بازگرداندن کارگران به کارشان نشدند.

او با بیان اینکه سوابق فعالیت بعضی از کارگران به ۱۵ تا ۲۰ سال می‌رسد، اظهار کرد: این کارخانه بیش از ۱۰۰ کارگر دارد که امنیت شغلی آنها به دلیل داشتن قراردادهای موقت یک ماهه تامین نمی‌شود. به گفته این کارگر، افراد حاضر در این تجمع، از کارگران شیفت صبح کارخانه داروگر تهران هستند که به حمایت از ۱۴ کارگر تعدیلی دست از کار کشیده و با متوقف کردن تولید خواستار بازگشت به کار همکارانشان شده‌اند. این کارگر اظهار داشت: کارگران نگرانند که روند اخراج ادامه پیدا کند و شاهد اخراج سایر کارگران قراردادی در هفته‌های آینده باشیم.

او درباره علت اخراج کارگران گفت: بهانه کارفرما این است که این ۱۴ کارگر بدون اجازه از روز ۲۸ اسفند ماه (۱۴۰۱) محل کار خود را برای تعطیلات نوروزی ترک کرده‌اند در حالی‌که همه آنها قبل از خروج از کارخانه، درخواست مرخصی داده و مرخصی آنها از سوی سرپرستان و مسئولان بخش تایید شده است.

او با اشاره به اینکه بیش از یک سال است که به دلیل تامین نشدن مواد اولیه، تولید در کارخانه داروگر تهران محدود شده و به همین دلیل کارگران در محل کار خود تقریبا بیکار هستند، گفت: مدت‌هاست فقط دو خط تولید مایع ظرفشویی کارخانه فعال است که آن هم از روز ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ به دلیل تامین نشدن مواد اولیه متوقف شده بود.

یکی دیگر از کارگران این کارخانه نیز اضافه کرد: مشکل دیگر ما پرداخت نشدن دست‌کم سه ماه حقوق و حدودا شش ماه حق بیمه تامین اجتماعی است. در عین حال سرویس ایاب و ذهاب، غذا و حق مرخصی‌های کارگران هم لغو شده است.

او با بیان اینکه کارگران داروگر خواستار آن هستند تا مسئولان وزارت کار در مقام تنها مرجع قانونی رسیدگی به مطالبات کارگران چاره‌ای برای وضعیت بلاتکلیف کارخانه و مطالبات کارگران بیندیشد، تاکید کرد: چون هیچ مسئولی در غرب تهران به مشکلاتمان اهمیت نداد تصمیم گرفتیم صدای خود را به مراجع بالاتر برسانیم تا شاید بخشی از مشکلات‌مان از سوی شخص وزیر مرتفع شود.