آخرین نشست دبیران اجرایی خانه‌های کارگر کشور با حضور دبیرکل این تشکیلات صنفی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، «علیرضا محجوب» دبیرکل خانه کارگر در این نشست ضمن تبریک فرارسیدن ایام عید نوروز و نیز ایام ماه مبارک رمضان اظهار کرد: آنچه امروز برای کارگران مایه نگرانی است، مسأله تعیین حداقل دستمزد کارگران است. این تعیین مزد یا باید براساس میزان افزایش نرخ تورم باشد یا اینکه طبق سبد حداقل معیشت کارگری صورت بگیرد.

وی افزود: عدد ریالی دستمزد باید بتواند پوشش‌دهنده یک زندگی حداقلی برای یک خانوار کارگری با میانگین اعلام شده توسط مرکز آمار باشد. این خانوار کارگری باید حداقل‌ها را در خوراک، پوشاک، مسکن و حمل و نقل و... داشته باشد. امیدواریم حداقل در بحث مسکن، دولت بتواند وعده‌ها را درباره تامین مسکن در جنبش مسکن‌سازی اعلام شده خود، محقق کند.

این نماینده ادوار پیشین مجلس تصریح کرد: مشکل اساسی البته در این میان مسأله تورم سرکش در کشور است و متاسفانه سیاست‌های بانک مرکزی و دولت در تداوم این وضعیت موثر بوده است. شاید دولت در ظاهر تلاش و جنب و جوش زیادی نشان دهد اما بانک مرکزی موظف شده که ارز را با بالاترین نرخ در بازار بفروشد و مازاد سود را به حساب خزانه واریز کند. چنین فروشی آن هم به بالاترین نرخ حاکی از این است که بانک مرکزی دیگر پاسدار ارزش پول ملی نیست.

محجوب تاکید کرد: سنجش اراده برای حفظ ارزش پول پاسخ به این سوال است که تلاش دولت و بسیج همه نیروها برای ثبات نرخ ارز است یا استفاده از کمترین و ضعیف‌ترین نیروها برای حفظ ارزش پول ملی آن هم برای رفع تکلیف؟ با روند فعلی این شدنی نیست که بتوان ارزش پول ملی را حفظ کرد. باید سیاست جدید هم موفق به کنترل بازار ارز باشد و هم وابستگی سفره مردم به ارزها کاهش یابد. در آن صورت با شیب ملایم کاهش تورم خواهیم داشت.

وی ادامه داد: کارگران به طور موثر هر سال به اندازه یک سال از تورم عقب هستند و جامعه کارگری این مسأله را کاملا حس می‌کند. همه سیاست‌ها باید برای مهار تورم و کنترل ارزش پول ملی باشد اما دولت تنها روی مزد کارگران تسلط داشته و آنها را در برابر تورم دست و پا بسته نگه داشته است.