برخی اخبار از نشست دستمزد شورای عالی کار که روز گذشته برگزار شد، حاکی از آن است که دولت پیشنهاد هزینه سبد معیشت کارگران را به ۱۳ میلیون و ۹۰۰هزار تومان افزایش داده است هرچند این موضوع هنوز به صورت نهایی تایید نشده است. به گزارش ایسنا، نشست دستمزد شورای عالی کار روز گذشته با حضور وزیر و نمایندگان گروه‌های کارفرمایی و کارگری کماکان برگزاری شد ولی این مذاکرات در خصوص تعیین سبد معیشت کارگران بود و اعضای شورای عالی کار به بحث دستمزد ورود نکردند.

طبق آخرین اخبار، متوسط هزینه سبد معیشت کارگران براساس رویه سال گذشته ۱۳ میلیون و ۹۰۰هزار تومان تعیین شده، در حالی‌که پیشتر رقم سبد معیشت از سوی کمیته مزد ۱۲ میلیون و ۴۷۹ هزار و۵۰۰ تومان اعلام شده بود. البته این تصمیم‌گیری هنوز نهایی نشده است. به نظر می‌رسد نشست روز پنجشنبه کمیته دستمزد درباره مصادیق و محاسبات برخی اقلام کالایی در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

«حمید حاج‌اسماعیلی» کارشناس حوزه کار در گفت‌وگو با ایسنا تاکید دارد که نمایندگان کارگری باید برای عدد ۱۰ میلیون تومان در شورای عالی کار بجنگند و می‌گوید پیشنهاد من این است که با توجه به روند تورمی که روبه افزایش هم بوده و در پایان بهمن نزدیک‌ به ۵۰درصد اعلام شده و همچنین شاخص خط فقر که خود وزارت کار دو ماه قبل حدود ۱۵ میلیون تومان اعلام کرد حداقل دستمزد را برای کارگران و مشمولان تامین اجتماعی که عمدتا حداقل‌بگیر هستند نباید کمتر از ۱۰ میلیون تومان تعیین کنیم.

به گفته او، نمایندگان کارگری باید برای رقم ۱۰ میلیون تومان در شورای عالی کار بجنگند تا قدرت معیشت کارگران برای سال آینده حفظ شود.