طی دو ماه گذشته، حدود ۵۲ کارگری که در کارخانه فیروز واقع در شهرک صنعتی البرز قزوین مشغول به کار بودند، با اتمام قرارداد کار بیکار شدند.

به گزارش ایلنا، کارگران یاد شده که همگی از معلولان تحت حمایت بهزیستی و از اقشار ضعیف جامعه هستند به دلیل پایان مدت قرارداد شغل خود را از دست داده‌اند.

طبق اظهارات یکی از این کارگران، هر یک از این کارگران بین ۵ تا ۱۵ سال سابقه کاری دارند و قرارداد کاری آنها پایان یافته است. این کارگر با یادآوری اینکه نزدیک به هزار کارگر در این واحد تولیدی محصولات بهداشتی کودک مشغول کار هستند، گفت: دلیل کارفرما برای بیکاری کارگرانی که خود معلول هستند، کاهش هزینه‌هاست. این نگرانی وجود دارد که همکاران دیگری نیز به همین سرنوشت مبتلا شوند. به گفته این کارگر، مشکلات این کارخانه از زمان آغاز تحریم‌های اقتصادی شروع شده است.

«جلیل حسینی» معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین با تایید خبر بیکاری تعدادی از کارگران کارخانه فیروز گفت: طی دو ماه گذشته ۱۵ کارگر زن و ۳۷ کارگر مرد از شرکت فیروز تعدیل از کار شده‌اند که از این تعداد ۴۸ کارگر درخواست بیمه بیکاری کرده‌اند.

او با بیان اینکه کارگران اخراجی از معلولان تحت حمایت سازمان بهزیستی هستند، افزود: طبق مصوبه قانون اشتغال معلولان در دستگاه‌های متولی، بهزیستی موظف است این موضوع را پیگیری کند و اداره کار نیز موظف به بازرسی میدانی از نحوه کارکرد کارگران، موارد ایمنی و بهداشتی در شرکت‌های خصوصی و دستگاه‌های دولتی است.

معاون روابط کار اداره کل کار قزوین درخصوص پیگیری وضعیت مطالبات کارگران اخراجی این واحد گفت: پیگیر بازگشت به کار و پرداخت مطالبات معوقه کارگران تعدیلی فیروز هستیم و اگر سایر کارگران این کارخانه اعتراض قانونی دارند، می‌توانند مشکلات خود را به اداره کار و سایر نهادهای پیگیر اطلاع دهند. طبق این گزارش، حدود ۹۰درصد کارگران شاغل در گروه تولیدی بهداشتی فیروز قزوین را معلولان تشکیل می‌دهند.