مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه در دستورالعمل‌های گذشته تأکید شده و باز هم تأکید می‌کنیم که بازرسان شعب باید از رفتن به در منازل بیمه‌شدگان برای برقراری و تداوم بیمه بیکاری پرهیز کنند، گفت: به دنبال این هستیم از بانک‌های اطلاعاتی استفاده کنیم و بازرسی‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.

مهدی شکوری در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به پرسشی درباره بازرسی‌های بیمه بیکاری و مراجعه به در منازل مردم برای اطمینان از تداوم بیکاری افرادی که از این مستمری استفاده می‌کنند، اظهار کرد: درباره این موضوع و عدم مراجعه بازرسان به در منازل قبلاً دستوری از سوی تأمین اجتماعی صادر شده بود.

وی افزود: قانون‌گذار مشخص کرده افرادی که مشمول قانون بیمه بیکاری می‌شوند در صورتی محق به دریافت مستمری مذکور هستند که  اشتغال نداشته باشند. ما به جای اینکه به سمت‌وسوی مراجعه حضوری و بازرسی‌ها از منازل برویم باید از شیوه‌های دیگری استفاده کنیم.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی با بیان اینکه ترجیح ما این است که از بانک‌های اطلاعاتی استفاده کنیم، گفت: اگر تکیه ما بر پایگاه‌های اطلاعاتی باشد، به‌عنوان مثال اگر یک نفر در دوران بیمه بیکاری بگیری، کسب‌وکاری را شروع کرده و جوازی گرفته باشد یا قراردادی منعقد و تحت پوشش بیمه‌ای رفته باشد، ما متوجه می‌شویم و درواقع باید یک کنترل هوشمند داشته باشیم.

شکوری افزود: در دستورالعمل‌های گذشته تأکید شده و باز هم تأکید می‌کنیم باید از رفتن به در منازل بیمه‌شدگان پرهیز شود زیرا نمی‌خواهیم پرداختی انجام دهیم بدون آنکه شأن و منزلت خانواده‌ها را در نظر گرفته باشیم.

وی ادامه داد: اگر گاهی این اتفاق‌ها رقم می‌خورد و مراجعه حضوری باعث رنجش بیمه‌شدگان می‌شود حتماً به همکاران تذکر می‌دهیم که تکرار نشود. ضمن آنکه به دنبال این هستیم تا از بانک‌های اطلاعاتی استفاده کنیم و بازرسی‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.