لایحه رتبه‌بندی معلمان ۲۵ اسفند سال 1399 وارد مجلس شد و کلیات آن خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. این لایحه یکبار سرانجام بعد از تغییرات بسیار، اسفندماه ۱۴۰۰ مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و با امضای رئیس مجلس، برای اجرا به دولت فرستاده شد. از آن تاریخ تا به امروز نزدیک به یک سال گذشته ولی تنها بخشی از علی‌الحساب رتبه‌بندی برای معلمان واریز شده؛ موضوعی که مورد انتقاد معلمان قرار گرفته است. آنها یک سال است منتظر صدور احکام خود هستند و حالا نگرانند این موضوع تا پایان امسال هم به نتیجه نرسد.

«مهدی محمدیان» فعال صنفی معلمان در انتقاد از طولانی شدن روند صدور احکام رتبه‌بندی و برخی دیگر از مشکلات معلمان به ایلنا گفت: یک سال از تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان می‌گذرد اما هنوز حکمی برای شاغلان صادر نشده است. البته آموزش و پرورش از صدور فایل نگارش رتبه‌بندی برای مناطق خبر داده و گفته می‌شود هیأت ممیزه‌ها در حال تائید و بررسی بیشتر رتبه‌ها هستند اما در طول یک سال گذشته مباحث بسیاری در مورد امتیازها و پرداخت معوقات مطرح شده و چون در مورد آنها شفاف‌سازی نشده، این وضعیت بلاتکلیف، معلمان را آزار می‌دهد.

وی ادامه داد: در این مدت مسئولان آموزش و پرورش با معلمان صحبت نکردند که بگویند مثلا علت تأخیر در اجرایی شدن این قانون چیست و چرا آیین‌نامه به این شکل نوشته شده و چطور از حق و حقوق ما دفاع کردند.

این فعال صنفی گفت: موضوع دیگر در بحث رتبه‌ها، تغییر امتیازات مربوط به برخی از آیتم‌هاست. در آیین‌نامه و شیوه‌نامه برای نحوه امتیازدهی، امتیازاتی برای برخی اقدامات درنظر گرفته شده بود که گویا برخی از این امتیازات کاهش یا جابه‌جا شده‌اند. به طور مثال، امتیاز مربوط به مشارکت در مدرسه مثل حضور در ستاد تربیتی، شورای مدرسه و انجمن از ۶ به ۳ امتیاز کاهش پیدا کرده است.

محمدیان گفت: این کاهش‌ها باعث شده همکاران ما با کاهش رتبه مواجه شوند. اگر معتقدیم مدرسه رکن تحول آموزشی و تربیتی است و معلم باید سطح خود را بالا ببرد، چرا آیتم‌هایی که مربوط به فعالیت معلمان در مدرسه است کاهش امتیاز پیدا کرده است؟ ضمنا بیشترین فعالیت همکاران در این حوزه بوده پس این کاهش امتیاز سبب می‌شود رتبه بسیاری از معلمان کاهش پیدا کند. از وزارت آموزش و پرورش انتظار داریم در این خصوص شفاف‌سازی کند و از طرفی از مجلس به عنوان ناظر بر عملکرد دولت انتظار داریم به طور دقیق این موارد را کنترل کند.

وی درباره معوقات رتبه‌بندی نیز گفت: گاهی شنیده می‌شود که قرار است معوقات رتبه‌‎‌بندی از یک مهرماه پرداخت شود در حالی‌که معوقات باید از تاریخ اجرای آن یعنی ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ پرداخت شود. بارها در این خصوص صحبت شده و «منادی» رئیس کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرده معلمان نگران زمان اجرای رتبه‌بندی نباشند و معوقات از ۳۱ شهریور پرداخت خواهد شد. البته بخشی از معوقات پرداخت شده اما خیلی از این معوقات مانده و می‌خواهیم وزارت آموزش و پرورش شفاف بگوید که قرار است چه کار کند؟ خواسته قانونی معلمان این است که تمام معوقات براساس حکم کارگزینی از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ پرداخت شود.

محمدیان گفت: اگر تا دیروز رتبه‌بندی را به عنوان مسکن می‌دیدیم، امروز با این افزایش نرخ تورم، دیگر در حد مسکن هم نیست و افزایش حداکثر دو تا سه میلیون تومانی حقوق نمی‌تواند جوابگوی مشکلات باشد. معلمان در بین کارکنان دولت، پایین‌ترین سطح دریافتی را دارند و هیچ پرداختی جز آنچه در حکم کارگزینی‌شان آمده ندارند، درحالی‌که سایر کارکنان دولت از مزایای دیگری بهره‌مند هستند.

وی همچنین به تأخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان اشاره کرد و گفت: تنها دلخوشی معلمان همین پاداشی است که در پایان 30 سال خدمت دریافت می‌کنند که شاید این مبلغ بتواند بخش کوچکی از مشکلات آنها را حل کند اما متأسفانه این پاداش دیر و بعضا یک سال بعد از بازنشستگی پرداخت می‌شود.