بحث واگذاری یا عدم واگذاری بانک رفاه کارگران چند سالی‌ست که در جامعه کارگری و بازنشستگان کشور حساسیت بالایی پیدا کرده است. این بانک به دلیل جایگاهی که در پرداخت حقوق بازنشستگان دارد، سال‌هاست محل مناقشه دولت‌ها و سازمان تامین اجتماعی شده است. دولت‌ها از واگذاری بانک سخن می‌گویند و سازمان تامین اجتماعی خواستار ماندن آن در حوزه اختیارات خود است.

تامین اجتماعی در برخی بانک‌ها مثل ملت و تجارت یک صندلی در بخش هیات مدیره دارد اما این بانک‌ها در ازای سهامداری تامین اجتماعی، در زمانی که سازمان نیازمند فوری پرداخت حقوق و تعهدات است، هیچ کمکی به آن نمی‌کنند

«مصطفی سوری»، معاون اقتصادی سازمان تامین اجتماعی، درباره رویکرد این سازمان در دفاع از حق کارگران و بازنشستگان در این بانک و عدم واگذاری آن گفت: موضوع واگذاری بانک رفاه یک موضوع قدیمی است و دولت در راستای رعایت اصل ۴۴ قانون اساسی تتمه سهام دولت در بانک را سال‌ها پیش به سازمان تامین اجتماعی واگذار کرد.

وی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: اکنون بحث دیگری مطرح است و آن این است که عده‌ای می‌گویند براساس همان اصل چهل و چهارم قانون اساسی، بانک رفاه را از مردم (سازمان تامین اجتماعی) بگیریم و به دولت بدهیم! برخی نیز می‌گویند که تنها اختیار مدیریت را به دولت بدهیم اما مسأله این است که اختیار مدیریت بحثی کاملا متفاوت با بحث واگذاری سهام است که این روزها مطرح می‌شود.

سوری با اشاره به اینکه برخی بانک‌ها وظایف و مسئولیت‌های خاص دارند، گفت: برخی بانک‌ها با مسئولیت خاص تعریف شده و اصطلاحا بانک تخصصی هستند. به همین خاطر بانک مسکن و بانک کشاورزی هرگز مورد بحث درباره واگذاری واقع نمی‌شوند زیرا دولت این بانک‌ها را دارای وظیفه انجام امور مشخص با وظایف مشخص می‌داند و به همین دلیل قابل واگذاری نیستند اما متاسفانه برخی بانک رفاه را بانکی تخصصی نمی‌دانند که در خدمت صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگان و کارگران است. معاون امور اقتصادی سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: کانون‌های بازنشستگان، کارگران، مدیرعامل و هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی و کارشناسان دلسوز همه و همه بر این مسأله تاکید دارند که بانک رفاه کارگران بانکی تخصصی است که برای حوزه بیمه‌های اجتماعی کار می‌کند و نباید مشمول قانون واگذاری شود. زیرا چه ۱۰درصد و چه ۶۰درصد از این بانک واگذار شود، برای کارگران و بازنشستگان و صندوق‌های بیمه‌ای فرقی با سایر بانک‌های عادی نخواهد داشت.

بانک رفاه را به عنوان دارایی و پول نگاه نمی‌کنیم بلکه ابزار کاری می‌بینیم که جایگزین آن پول نمی‌تواند باشد. این ابزار نباید از دست سازمان تامین اجتماعی خارج شود

وی اضافه کرد: اکنون سازمان تامین اجتماعی در برخی بانک‌ها مثل ملت و تجارت یک صندلی در بخش هیات مدیره و سهام دارد اما این بانک‌ها در ازای این سهامداری سازمان تامین اجتماعی، در زمانی که سازمان نیازمند فوری پرداخت حقوق و تعهدات است، هیچ کمکی به آن نمی‌کنند. اگر بانک رفاه از دست بیمه‌شده و املاک سازمان تامین اجتماعی خارج شود، دیگر این بانک خود را در راستای ماموریت سابق خود نمی‌داند و مانند سایر بانک‌های دیگر غیرتخصصی و غیرمسئول می‌شود.

سوری با اشاره به نتایج احتمالی واگذاری بانک رفاه در آینده گفت: بارها این مشکل رخ داده که جریان افت نقدینگی و افزایش کسری نقدینگی در سازمان مشکل ایجاد می‌کند. برای مثال در آخر ماه و تعطیلات آخر ماه یا پیش از عید حق بیمه‌ها و درآمدهای سازمان به موقع وصول نمی‌شود و ما مجبور می‌شویم با کمک بانک این شکاف‌های نقدینگی را تا زمان وصول تعهدات پر کنیم و از این دست فعالیت‌های اقتصادی و مبادلات روزمره سازمان را فورا انجام دهیم.

وی تاکید کرد: ما در مورد برخی تنگناهای مالی خود بارها با «حسینی» معاون بیمه و بانک وزیر اقتصاد که خود معاون وزیر تعاون و همچنین بخشی از خانواده شستا بوده است، صحبت کردیم و وی با آنکه به دلیل تجربه خود در خانواده وزارت کار با سازمان تامین اجتماعی و تنگناهای مالی و نقدینگی آن آشناست، در پاسخ به درخواست ما نتوانستند از بانک‌ها به موقع برای پرداخت تعهدات سازمان ما منابع فراهم کنند. دلیل‌شان نیز این بود که بانک‌ها از استقلال نسبی برخوردار بوده و تنها به بانک مرکزی وابسته هستند لذا فرمان‌ها را به راحتی گوش نمی‌دهند.

معاون مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: البته اگر بانک، سهام یا مالی واگذار شود، این‌طور نیست که چیزی از دست مردم خارج شود و قطعا مابه‌ازای آن به صورت ریالی یا سهامی و... به صورت دارایی وارد منابع سازمان تامین اجتماعی می‌شود. مثلا اگر سهام بانک رفاه ۲۰۰هزار میلیارد تومان ارزش داشته باشد، این مبلغ به صورت نقد یا دارایی به هر حال به منابع ما اضافه می‌شود اما مشکل اصلی ما با واگذاری این است که بانک کارکردی در مبادلات و تبادلات و نقدینگی دارد که هیچ مال دیگری به شکل نقد یا شرکت و... این کارکرد را نمی‌تواند برای کارگران، بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی و حل مشکلات صندوق‌های آن ایفا کند. پول دیگر بانک نیست!

وی در پایان گفت: بانک رفاه را به عنوان دارایی و پول نگاه نمی‌کنیم بلکه ابزار کاری می‌بینیم که جایگزین آن پول نمی‌تواند باشد. این ابزار نباید از دست سازمان تامین اجتماعی خارج شود و در این راستا مکاتبات بسیاری با دستگاه‌ها انجام شده و حتی در این زمینه با رهبر معظم انقلاب و دفتر ایشان درحال پیگیری هستیم.