مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه مطالباتی از دولت داشتیم که یک هزار میلیارد تومان از آن در قالب سهامی از پتروشیمی به ما واگذار شد اما در مجموع ۱۰هزار میلیارد تومان مطالبات حسابرسی شده از دولت داریم، گفت: درصددیم که این مطالبات انباشته نشوند.

به گزارش ایسنا، بیت‌الله برقراری اظهار کرد: بیمه‌های اجتماعی آینده افراد را تضمین می‌کنند. بسیاری از مشاغل تحت پوشش بیمه اجباری قرار می‌گیرند اما جامعه هدفی داریم مانند کشاورزان که رابطه کارمندی و کارگری ندارند و تحت پوشش بیمه اجباری نیستند.

برقراری ادامه داد: این صندوق برای حمایت بیمه‌ای از مولدان کشور تاسیس شده است. شمار جامعه هدف ما به ۳۰ میلیون نفر می‌رسد. البته از آنجا که شرط سنی ورود به صندوق ۱۸ تا ۵۰ سال است، در این بازه سنی حدود ۱۰ میلیون نفر را داریم که جامعه هدف خالص ما می‌شوند.

وی گفت: دولت به نوعی کارفرما است و به هر میزان که فرد بیمه‌شده حق بیمه براساس سطوح درآمدی بپردازد، دولت دوبرابر آن حق بیمه را تقبل کرده و به صندوق می‌دهد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ادامه داد: در سال جاری سطوح درآمدی را تا ۶۰درصد افزایش دادیم. یکی از مزیت‌های افزایش سطوح درآمدی، بالاتر رفتن مبلغ مستمری در دوران بازنشستگی است. برقراری با بیان اینکه صندوق اگر می‌خواهد موفق باشد باید بر مدار محاسبات بیمه‌ای حرکت کند، گفت: موفقیت صندوق در حفظ، تعادل و برقراری توازن منابع مالی است که مبتنی بر محاسبات بیمه‌ای میسر است. همکاران ما با مشارکت کارگزاران در سطح کشور درصدد جذب یک میلیون بیمه‌شده جدید در مدت یک‌سال هستند که تاکنون بالغ بر ۳۰۴هزار نفر آن محقق شده است. همچنین به طور کلی بر تعداد بیمه‌شدگان فعال بیش از ۳۸۵هزار نفر افزوده شده است.

وی، سقف و کف درآمدی بیمه‌شدگان و سنوات بازنشستگی را نیز اعلام کرد و گفت: هشت سطح درآمدی داریم که از یک میلیون تومان درآمد آغاز می‌شود و در بالاترین سطح درآمدی به دو میلیون و ۶۶۰هزار تومان می‌رسد و حق بیمه براساس سطوح درآمدی تعیین می‌شود که از ۵۰هزار تومان تا ۱۰۳هزار تومان است. سطوح درآمدی باید سالانه افزایش یابد.

برقراری ادامه داد: سن بازنشستگی ۶۵ سال است و فرد می‌تواند با ۱۵ سال پرداخت حق بیمه درخواست بازنشستگی بدهد. به دنبال اصلاحات پارامتریک هستیم که اگر فردی از ابتدای جوانی بیمه شد و حدود ۳۰ تا ۳۵ سال حق بیمه پرداخت کرده بتواند با این سنوات بیمه‌پردازی، بازنشسته شود.

وی درباره اجرای بیمه تکمیلی برای اعضای تحت پوشش این صندوق نیز گفت: مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و ناشی از فوت و نقل و انتقالات سوابق بیمه‌ای چهار خدمت هستند که در این صندوق ارائه می‌دهیم. درمان نیز از طریق سازمان بیمه سلامت ارائه می‌شود. قصد داریم بیمه تکمیلی را هم برای بیمه‌شدگان برقرار کنیم که از چندی پیش، اقداماتی در این زمینه آغاز شده است. در روز هفدهم مهر، روز روستا از این بیمه رونمایی و سه استان تحت پایلوت رفتند و به تدریج توسعه خواهد یافت تا همه ۱۶۴هزار بازنشسته ما بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

برقراری درباره فعالیت‌های اقتصادی این صندوق گفت: این صندوق‌ چندان وارد بنگاه‌داری نشده و خوشبختانه همین رویه را پیش گرفته و سهامداری کرده و از این حیث وضعیت مناسبی داریم.

وی همچنین از فراهم شدن امکان ۲۲هزار فقره وام قرض‌الحسنه سه تا پنج میلیون تومانی با ارزش ریالی ۱۰۰ میلیارد تومان به اعضای این صندوق خبر داد و گفت: نیازسنجی و اولویت‌بندی از سوی استان‌ها تعیین خواهد شد. همچنین ۱۵ میلیارد تومان به عنوان تشویقی حق‌الزحمه کارگزاران درنظر گرفته شده است.