تب و تاب رفتن به دریا، صیادان را بی‌قرار کرده ولی با وجود گذشت یک ماه از آغاز فصل صید و صیادی، تورهای صیادان پر از ماهی نیست و حال و روز آنها مانند این روزهای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن خوش نیست.

کاهش صید، لایروبی نشدن رودخانه‌ها، تخریب بستر و زیستگاه‌های آبزیان، آلودگی دریا و صید غیرمجاز، تورهای صیادان را خالی‌تر از قبل کرده و رمق آنان را برای ادامه صید و صیادی از بین برده است. از سوی دیگر افزایش هزینه‌های صیادی، گرانی تور و ادوات، بالا بودن تعرفه بیمه و سخت و زیان‌آور نشدن شغل صیادی مشکلات را دوچندان کرده و سبب شده تا صید و صیادی نفس‌های آخر را بکشد.

تعاونی‌های صیادی  ورشکسته هستند

«موسوی» پیرمردی که سال‌ها در شغل صیادی و ماهیگیری مشغول کار است، کمبود منابع مالی و کاهش صید را از دغدغه‌های صیادان ذکر کرده و گفت: هزینه‌های خرید تور و ادوات صیادی هر سال گران‌تر از قبل می‌شود درحالی‌که درآمد صیادان روزبه‌روز کمتر می‌شود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه رودخانه گرگان‌رود، تجن و نکا رودخانه‌های مهم شیلاتی هستند اما ساخت سد لاستیکی در بالادست و نزدیک به دریا ذخایر را از بین برده، افزود: سال قبل با ۶۲۰هزار تومان به خانه‌هایمان رفتیم و کاهش منابع مالی سبب شده تا اکثر شرکت‌های تعاونی ورشکسته شوند.

این ماهیگیر، صید غیرمجاز، تأمین سوخت و بالابودن تعرفه بیمه را از دیگر مشکلات صیادان برشمرد.

وضعیت بابل‌رود،  بحرانی و نیازمند لایروبی است

در حال حاضر ۵۴ شرکت تعاونی از رامسر با چهار هزار و ۲۰۰ شرکت در صیادی مشغول فعال هستند و اکثر ماهی‌های صید شده شامل سفید، کفال و کپور بوده و علاوه بر صید ماهی استخوانی ماهی غضروفی نیز برای بازسازی ذخایر صید می‌شود.

«مهرداد قلی‌پور»، رئیس اتحادیه کیلکا مازندران با بیان اینکه بیش از ۳۳هزار پرورش‌دهنده، خوراک آبزیان شامل پودر ماهی را از کیلکا تأمین می‌کنند، ادامه داد: بین ۱۵ تا ۲۰درصد کیلکا به مصرف انسانی می‌رسد.

وی، لایروبی رودخانه‌ها ازجمله بابل‌رود را یک مسأله ملی ذکر کرد و گفت: شهرداری‌ها بودجه لازم را برای لایروبی ندارند و نیازمند آن هستیم که برای بندر و رودخانه بابلسر یک لایروب داشته باشیم.

سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی سال ۸۷ مصوب شد و این طرح تا سال ۹۲ اجرا می‌شد اما از سال 1393 و با یک نامه سازمان بازرسی جلوی اجرای قانون گرفته شد

قلی‌پور با عنوان اینکه خرید لایروب به دلیل قیمت بالا از توان شهرداری خارج است، گفت: باید همه سازمان‌ها ازجمله بنادر و دریانوردی و... بسیج شوند و برای لایروبی رودخانه اقدام کنند.

رئیس اتحادیه کیلکا با بیان اینکه از شرکت‌های صیادی نیز ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای لایروبی جمع‌آوری کردیم، گفت: با مشارکت شهرداری بابلسر در تلاش هستیم بخشی از لایروبی مسیر رودخانه انجام شود.

وی با اظهار اینکه میلیون‌ها مترمکعب گل و لای در رودخانه بابل‌رود انباشته شده است، گفت: اگر نسبت به لایروبی اقدام نشود مطمئناً با یک بحران روبه‌رو می‌شویم.

قلی‌پور از مسئولان استانی و ملی خواست برای لایروبی رودخانه‌ها ازجمله بابل‌رود ورود پیدا کنند، گفت: این رودخانه علاوه بر جاذبه شیلاتی، جاذبه گردشگری نیز خواهد داشت.

توقف سخت و زیان‌آور نشناختن شغل صیادی

رئیس اتحادیه کیلکا مازندران با بیان اینکه سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی از سال ۸۷ مصوب شده است، گفت: این طرح تا سال ۹۲ اجرا می‌شد اما از ۹۲ تاکنون این طرح متوقف مانده است.

قلی‌پور یادآور شد: متأسفانه صیادان به عنوان لنج باربری معرفی می‌شوند در حالی‌که در مازندران لنج باربری نداریم و براساس این نامه جلوی سخت و زیان‌آور بودن این شغل گرفته می‌شود.

رئیس اتحادیه کیلکا با بیان اینکه با یک نامه سازمان بازرسی در سال ۹۳ جلوی اجرای قانون گرفته شد، با اشاره به دو بندر صیادی امیرآباد و بابلسر گفت: بیش از ۴۵۰ سهامدار در اتحادیه کیلکا وجود دارد و بیش از هزار فرصت شغلی در اسکله بابلسر ایجاد شده است.

در همین زمینه «علی باقری»، مدیرکل تعاون مازندران با بیان اینکه صیادان برای مشمولیت طرح مشاغل سخت و زیان‌آور باید فرم مخصوصی را تکمیل کنند، گفت: در کمیته بررسی و تشخیص مشاغل سخت و زیان‌آور این درخواست‌ها بررسی می‌شود.

بیش از ۲۵ روز از شروع فصل صید و صیادی می‌گذرد و صیادان مازندران امسال ۱۸۰هزار تن ماهی به ارزش ۳۰ میلیارد تومان صید کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۸درصدی داشته است

وی با بیان اینکه اگر فرمی تکمیل و مطرح شود، براساس ماهیت کار تأیید می‌شود، گفت: تاکنون صدها مورد داشتیم و باید برای بهره‌مندی از سخت و زیان‌آور بودن، صیادان مشمول قانون کار باشند. باقری گفت: ما تمایل داریم که صیادان از مزیت شغل سخت و زیان آور برخوردار شوند اما تأیید صلاحیت بازنشستگی با تأمین اجتماعی است.

ذخایر دریای خزر کاهش یافته است

بیش از ۲۵ روز از شروع فصل صید و صیادی می‌گذرد و صیادان مازندران امسال ۱۸۰هزار تن ماهی به ارزش ۳۰ میلیارد تومان صید کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۸درصدی داشته است.

«قاسم کریم‌زاده» مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به دلایل کاهش صید گفت: کاهش ذخایر دریای خزر ازجمله دلایل کاهش است زیرا یک دهه وضعیت مطلوبی نداریم و از بین بردن زیستگاه‌های طبیعی دریا و رودخانه و ورود انواع آلاینده‌ها شرایط زیست محیطی را نگران‌کننده است.

مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه ۹۰درصد گونه‌های دریای خزر رودکوچ هستند و برای زیست و زادآوری باید به رودخانه‌ها کوچ کنند، خواستار توجه برای بهسازی زیستگاه‌ها شد و گفت: در سال گذشته در هشت رودخانه شیلاتی مستقر شدیم و دو تن استحصال تخم داشتیم و ۶۵ میلیون قطعه ماهی سفید، ۱۲ میلیون قطعه کپور و ۵۰۰هزار قطعه ماهی خاویاری تولید و رهاسازی کردیم. وی تعامل بین دستگاه‌های متولی را برای لایروبی رودخانه‌ها لازم دانست و گفت: باید ماهی بتواند برای زادآور به بالادست و رودخانه کوچ کند.

در پایان باید گفت نامناسب بودن وضعیت جوی خزر نیز بر انبوه مشکلات صیادان افزوده است. طی حدود یک ماه گذشته میزان دریاروی صیادان ماهیان استخوانی در مازندران ۳۵درصد نسبت به مدت مشابه قبل کمتر شده است. این وضعیت درحالی‌ست که چهار هزار نفر روزانه چشمشان به دریا است تا از دل امواج خروشان آن روزی حلال کسب کنند.