مجلس به تازگی با اشاره به افزایش هزینه‌های زندگی، دست به ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری زده و قرار است در میانه سال حقوق آنها افزایش پیدا کند. با این حال خبری از ترمیم حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی نیست.

«مصطفی شریف» استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این باره به ایلنا گفت: وقتی تصمیمی گرفته می‌شود، تصمیم باید همه‌جانبه باشد. نمی‌توانیم الاکلنگی حرکت کنیم که یک طرف بالا برود و یک طرف پایین بیاید. اگر قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که حقوق‌ها باید ترمیم شود این افزایش حقوق باید برای همه به صورت عادلانه اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: کارمند دولت و کارگر کارخانه فرقی ندارند. وقتی ضرورت افزایش حقوق حس می‌شود باید برای همه اجرایی شود. وقتی هزینه‌های زندگی افزایش پیدا می‌کند این اتفاق برای همه می‌افتد و تصمیم برای بهبود وضعیت، نباید صرفا متوجه یک گروه خاص باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه درباره سیاست‌های دولت و افزایش نرخ سبد معیشت و تاثیر آن بر زندگی مردم گفت: آنچه به عنوان نرخ تورم محاسبه می‌شود حاصل محاسبه مجموعه‌ای از کالاهاست و آنچه مردم احساس می‌کنند در واقع گرانی کالاهایی عمومی است که مردم در زندگی با آن سروکار دارند؛ ازجمله خوراک و پوشاک و مسکن و به طور کلی کالاهای روزمره.

وی ادامه داد: گاهی آمار رسمی، تورم را ۳۵ تا ۴۰درصد محاسبه می‌کند اما آنچه مردم در قیمت گوشت و مرغ و... حس می‌کنند بسیار بیشتر از نرخ تورم است چون کالاهایی در محاسبه نرخ تورم رسمی قرار می‌گیرند که یا قیمت‌شان دست دولت است و توسط دولت کنترل می‌شوند یا در زندگی مردم خیلی نقشی ندارند.

شریف افزود: ظرف چند سال گذشته همه تحت فشار بوده‌اند. حتی با وجود اینکه حداقل دستمزد امسال رقم قابل قبولی افزایش پیدا کرد اما باز هم این دستمزد پاسخگوی نیازها نیست چراکه قیمت کالاهای مورد استفاده با سرعت بالایی رو به افزایش است. مسلم است در چنین وضعیتی، حقوق‌بگیران بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند و حرکت افزایش نرخ تورم نسبت به حرکت افزایش دستمزد بسیار پرسرعت‌تر است لذا این فاصله باید به نحوی جبران شود.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه ادامه داد: در مورد سیاست‌های اقتصادی دولت هم باید بگویم که تصمیمات حساب‌شده‌ای اتخاذ نمی‌شود و این تصمیمات نادرست سبب می‌شود هر روز بخشی درگیر شود.

شریف بیان کرد: تصمیمات اقتصادی باید با همدیگر همخوانی داشته باشد. می‌شود این تصمیمات را به ظروف مرتبط در فیزیک تشبیه کرد. اگر در ظروفی که به هم مرتبط است آب ریخته شود همه در یک سطح قرار می‌گیرند و فرقی هم ندارد که آن ظرف کوچک یا بزرگ باشد. پس وقتی تصمیمی برای یکی از بخش‌ها گرفته می‌‎شود، تاثیر آن تصمیم به بخش‌های دیگر هم سرایت می‌کند. وقتی قیمت اجناسی را تغییر می‌دهیم، روی قیمت اجناس دیگر به نسبت ارتباطشان تاثیر می‌گذاریم.

وی افزود: در جامعه‌ای هستیم که عده‌ای به قدری ثروتمند هستند که نمی‌دانند ثروت خود را چطور خرج کنند و عده‌ای حتی در تامین حداقلی‌ترین نیاز خود نیز مانده‌اند. اگر فقر مطلق را ناتوانی در تامین حداقل معیشت یا حد تکافل تعریف کنیم، باید بگوییم که امروز بسیاری از افراد درگیر فقر مطلق هستند.

شریف در مورد نقش مسائل اقتصادی در اعتراضات گفت: معتقدم اعتراضات اخیر جنبه‌های گوناگون و متعددی دارد و نمی‌توان آن را به مسائل اقتصادی تقلیل داد اما به هر حال نمی‌توان دلیل اقتصادی این اعتراضات را نادیده گرفت. جوانان بیکار هستند و خانواده‌ها درگیر فقر مطلق و نسبی هستند و راه چاره‌ای پیش روی خود نمی‌بینند.