عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: پروسه توزیع ناسالم تولید تا مصرف محصولات کشاورزی به رشد قیمت ختم می‌شود.

علیرضا عباسی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در مورد گرانی میوه و خرید میوه بی‌کیفیت توسط برخی از خانوارهای ایرانی به دلیل گرانی گفت: در ابتدای انقلاب میزان تولیدات محصولات کشاورزی حدودا به ۲۰میلیون تن در کشور می‌رسید که امروز این عدد به ۱۲۰میلیون تن یعنی حدودا به ۶ برابر قبل رسیده است. در نظر داشته باشیم جمعیت کشور نسبت به اوایل انقلاب 2.5برابر شده و با این آمار و ارقام به این نتیجه می‌رسیم که در سرانه تولید و مصرف سیر نزولی نداشتیم.

نماینده کرج افزود: باید دو موضوع اصلی را مدنظر قرار دهیم؛ نخست فاصله تولید تا مصرف محصولات کشاورزی که به قیمت مناسبی عرضه نمی‌شود. امروز مردم به دلیل گرانی و تورم میوه‌های درجه سوم و چهارم را با قیمت نجومی می‌خرند در صورتی‌که همین محصول در مزارع با قیمت ناچیز از کشاورز خریداری می‌شود.وی با اشاره به فاصله قیمت محصول خریداری شده از کشاورزان یادآور شد: فاصله قیمت نجومی تولید تا مصرف محصولات کشاورزی باید کاهش پیدا کند به گونه‌ای که نه تولیدکننده و نه مصرف‌کننده متضرر نباشند و به واسطه راه‌اندازی شبکه توزیع و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی بتوان چرخه تولید را به دست گرفت.عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از رشد بی‌سابقه قیمت میوه و سبزیجات در بازار مصرف یادآور شد: گرانی میوه‌ای که امروز شاهد آن هستیم نه برگرفته از زیاده‌خواهی کشاورزان است و نه رشد مصرف. متاسفانه رشد صعودی محصولات کشاورزی منجر به کاهش مصرف بسیاری از مردم شده و تولید و مصرف برخی از محصولات در سلامتی مردم جامعه تاثیر دارد و باید در عرضه مستقیم آنها نظارت‌های دولتی حاکم باشد.عباسی با بیان میزان صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر گفت: صادرات محصولات کشاورزی از قبیل میوه و سبزیجات نسبت به گذشته تغییر صعودی نداشته حتی در صادرات برخی از محصولات نزول هم داشته‌ایم. در حال حاضر مشکل اینجاست که قیمت نجومی محصولات کشاورزی از قبیل میوه دلیلی بر کاهش میزان مصرف شده است. در نظر بگیریم اگر مصرف‌کننده، مصرف نکند، تولیدکننده متضرر خواهد شد و اگر تولیدکننده اقدام به افزایش قیمت کند باز خود ضرر خواهد کرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باید به درستی نقش خود را ایفا می‌کردند تا امروز با مشکلاتی نظیر افزایش قیمت محصولات تولید داخلی مواجه نباشیم. در بین تولید تا مصرف حلقه‌های متعددی وجود دارد که باید تعزیرات به درستی به آنها ورود داشته باشد.وی خاطرنشان کرد: میوه جزو کالاهای اساسی محسوب نمی‌شود اما نباید در سبد خانوارها کاسته یا حذف شود. در حال حاضر سبک زندگی مردم ایجاب می‌کند که محصولات کشاورزی همچون میوه را در مصرف روزانه خود داشته باشند بنابراین نباید اجازه افزایش قیمت را آن را بدهیم.