یک فعال صنفی کارگران فازهای مختلف پارس جنوبی از شرایط دشوار شغلی کارگران شرکتی این منطقه و دورنمای نه چندان روشن آینده انتقاد کرد.

حشمت‌الله سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا با انتقاد از بی‌توجهی به وضعیت شغلی کارگران شرکتی و ارکان ثالث صنعت نفت و گاز گفت: شش ماه از سال گذشته و نمایندگان مجلس به وعده‌ها عمل نکرده‌اند. طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت که قرار بود تا پایان سال قبل و در نهایت تا پایان بهار امسال به تصویب برسد، همچنان در کمیسیون اجتماعی مجلس معطل مانده و اقدامات کوچک‌تر مثل اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل نیز برای بسیاری از کارگران شرکتی صنعت نفت و گاز صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه «کارگران به تدریج امید خود را به بهبود وضعیت از دست داده‌اند»، می‌گوید: قرار بود در سال جاری شرکت‌های پیمانکاری از میان برداشته شوند ولی نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه به نظر می‌رسد اصرار زیادی بر باقی ماندن این شرکت‌ها و برگزاری مناقصات جدید دارند. در این شرایط کارگران پیمانکاری، امید چندانی به بهبود وضعیت در آینده ندارند. ما شاهد مهاجرت کارگران فنی و متخصص پارس جنوبی به کشورهای همسایه هستیم. کارگران وقتی می‌بینند در پارس جنوبی آینده ندارند، دست به مهاجرت می‌زنند و این کاملاً طبیعی‌ست.

به گفته وی، راه صیانت از نیروی کار تامین حداقل‌ها برای آنان است. اکنون ما اطمینان نداریم در مهر ماه و بعد از پایان تعطیلی مجلس آیا اتفاق خاصی می‌افتد و طرح ساماندهی مصوب می‌شود یا خیر؟

سلیمانی از تبعیض دیرپا در عسلویه و کنگان انتقاد کرد و گفت: کارمندان رسمی نفت از همه امکانات بهره‌مندند اما شرکتی‌ها و کارگران ارکان ثالث امید ندارند حتی ماه دیگر شاغل باشند. این تبعیض نه فقط در دستمزد بلکه در تمام شرایط شغلی برقرار است، حتی در کمپ‌ها، سرویس‌های حمل و نقل و غذاخوری. غذای رسمی‌ها هم بهتر و باکیفیت‌تر از شرکتی‌هاست. نمی‌دانیم چرا این مناسبات را به نفع عدالت و برابری تغییر نمی‌دهند؟