تعدادی از کارگران کارخانه داروگر تهران در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات و معوقات حقوقی‌شان، صبح دیروز (هشتم تیر ماه) مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند.

به گزارش ایلنا، یکی از کارگران در مورد دلایل این اعتراض گفت: ۴ ماه از حقوق و سه ماه بیمه معوقه کارگران داروگر تهران هنوز پرداخت نشده است. در عین حال کارگران فاقد امنیت شغلی هستند و مرتبا تعدادی تعدیل یا تهدید به اخراج می‌شوند. با کنار گذاشتن پیمانکار، سرویس ایاب و ذهاب نیز حذف و تولید در کارخانه متوقف شده است.

او با بیان اینکه در ادامه بلاتکلیفی و طولانی شدن زمان پرداخت دستمزد کارگران، تعداد ۲۰ تا ۳۰ کارگر با سوابق پایین خودخواسته محل کار را ترک کرده و شغل دیگری پیدا کرده‌اند، افزود: کارگرانی که سوابق بالاتری دارند ناچار شرایط سخت کارخانه را برای بازنشستگی تحمل می‌کنند. آنها برای تامین مخارج زندگی به انجام کارهای ساختمانی، پیک موتوری و رانندگی در موسسات کرایه خودرو دست می‌زنند.

این کارگر تصریح کرد: در آخرین تجمع کارگران در خارج از کارخانه در حاشیه جاده مخصوص که بیست و یکم تیرماه ۱۴۰۱ صورت گرفت، در جلسه‌ای مشترک با مسئولان اداره کار، وعده پرداخت معوقات ۴ ماهه به کارگران داده شد که مسئولان کارخانه از انجام آن خودداری می‌کنند.

یکی دیگر از کارگران این کارخانه نیز اضافه کرد: مشکل اصلی حال حاضر ما پرداخت نشدن حقوق و حق بیمه تامین اجتماعی است که به ترتیب ۴ و ۳ ماه به تاخیر افتاده است. بسیاری از کارگران با مشکل بی‌پولی امکان تهیه اقلام خوراکی‌شان را ندارند. همچنین با پرداخت نشدن حق بیمه، کارگران از دریافت خدمات درمان رایگان تامین اجتماعی محروم شده‌اند.

این کارگر گفت: بعد از ۱۵ تا ۲۰سال بیمه‌پردازی به دلیل پرداخت نشدن سه ماه حق بیمه، این کارگران و خانواده‌هایشان که در بیمارستان ملکی تامین اجتماعی بستری هستند امکان دریافت خدمات درمانی ندارند و هزینه‌ها را از جیب پرداخت می‌کنند یا امکان بستری شدن در بیمارستان را ندارند. ما از کارفرما درخواست داریم حداقل مشکلات بیمه درمان کارگرانی که درگیر بیماری و بیمارستان هستند را حل کند.

او با بیان اینکه کارگران داروگر خواستار آن هستند تا مسئولان وزارت کار در مقام تنها مرجع قانونی رسیدگی به مطالبات کارگران چاره‌ای برای پرداخت دستمزد نیروی کار شرکت داروگر بیندیشد، تاکید کرد: طی چهار ماه گذشته که پیگیر مطالبات خود بوده‌ایم هیچ مسئولی در غرب تهران به مشکلاتمان اهمیت نداد بنابراین تصمیم گرفتیم صدای خود را به مراجع بالاتر برسانیم تا شاید بخشی از مشکلاتمان مرتفع شود.

زندگی بدون دریافت چهار ماه حقوق امکان‌پذیر نیست

در همین زمینه «حسین حبیبی» عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای کار در رابطه با وضعیت این کارگران می‌گوید: چند صد کارگر چهار ماه است که حقوق نگرفته‌اند ولی کسی توجهی ندارد. در سال جدید همه کالاها و اقلام زندگی چند برابر شده اما کارگران داروگر حتی حقوق عادی خود را نگرفته‌اند. در سال جدید کارفرما فقط یک بار حقوق داده است آن هم بعد از اعتراضات کارگران. حق بیمه کارگران نیز به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است.

او ادامه می‌دهد: کارگران چطور باید زندگی کنند؟ چرا برای پرداخت حقوق معوق کارگران متخصص داروگر، تامین اعتبار نمی‌شود و چه مساله‌ای مهم‌تر از پرداخت حقوق کارگران در این شرایط بد اقتصادی‌ست؟ حبیبی از بی‌توجهی مسئولان انتقاد می‌کند و می‌گوید: از مقامات اداره کار استان تهران تقاضا داریم با جدیت به این مساله ورود کنند. چطور یک کارفرما در شرکتی به معروفیت و اهمیت داروگر، چندین ماه حقوق کارگران خود را نمی‌پردازد؟ مسئولان اداره کار باید به داد این کارگران برسند. رنج معیشت از یک‌سو و عدم پرداخت حق بیمه از سوی دیگر، کارگران را آزار می‌دهد. اگر یک کارگر یا یکی از اعضای خانواده‌اش مریض شود، در این شرایط وقتی حق بیمه پرداخت نشده، چگونه از پس هزینه‌های سنگین درمان بربیاید؟

به گفته این فعال کارگری، کارگران داروگر در ماه‌های اخیر به هر دری زده‌اند تا مشکلات حل شود اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند لذا انتظار داریم مقامات و مسئولان امر، کارفرما را به پرداخت حقوق و حق بیمه‌های معوق کارگران مجاب کنند.