عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: به موازات توقف صید ترال باید مجوز صید برای صیادان داخلی صادر شود تا در سایه مجوزهای قانونی به فعالیت خود بپردازند و بتوانند از مزایای بیمه‌ای بهره‌مند شوند ولی متاسفانه با بی‌توجهی سازمان شیلات، شاهد کوچک شدن سفره صیادان هستیم.

معین‌الدین سعیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: با توجه به ظرفیت کشور در مورد صید و صیادی تاکنون هیچ عملکرد مثبتی در این راستا از طرف شیلات کشور دیده نشده است. اعتبارات گسترده بسیاری برای پروژه‌های لایروبی اسکله‌های صیادی در نظر گرفته شده که تا امروز شاهد اقدام موثری در این راستا نبوده‌ایم. دو اسکله بریس و رمین در شهرستان دشتیاری و چابهار از ظرفیت‌های بی‌بدیل استان سیستان و بلوچستان هستند که می‌توانستند زندگی اهالی این مناطق را دگرگون کنند اما در سایه همین فرصت‌سوزی شاهد رشد بیکاری، مهاجرت، رشد فقر و... هستیم.

وی اظهار کرد: قرار بود در سال ۹۳ مجوزهای صید برای صیادان مناطق سیستان و بلوچستان صادر شود اما متاسفانه با گذشت نزدیک به یک دهه، این مجوزها صادر نشده و خلف وعده صورت پذیرفت.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به شعارهای دولت رئیسی یادآور شد: صیادان سیستان و بلوچستان انتظار دارند که دولت سیزدهم به شعار مردمی بودن خود جامه عمل بپوشاند و صیادان را دریابد. مردم امروز در شرایط ناخوشایند و بد اقتصادی به سر می‌برند و چشم امید به برکت دریا برای لقمه نانی دارند اما امروز در وضعیت ناخوشایند معیشتی به‌سر می‌برند.

وی تاکید کرد: مجلس برای نخستین بار بعد از ۱۶ سال حق‌السهم کشور ایران در کنوانسیون تن ماهیان اقیانوس هند را با مبلغ ۶۰ میلیارد تومان در بودجه پیش‌بینی اعتبار کرد اما هیچ برنامه‌ای برای اجرای برنامه‌های توسعه صید و صیادی در کشور صورت نگرفته است.

سعیدی تصریح کرد: اگر تنها به حوزه صید و صیادی اسکله‌های سیستان و بلوچستان توجه شود نه تنها فقر از بین می‌رود بلکه شاهد از بین رفتن حاشیه‌نشینی در این مناطق نیز خواهیم بود. توقف صید ترال گام بلند مجلس یازدهم برای کوتاهی دست صیادان چینی از سواحل دریای عمان و خلیج فارس بود که به نفع صیادان داخلی تمام می‌شد ولی متاسفانه با بی‌توجهی سازمان شیلات شاهد کوچک شدن سفره صیادان هستیم.