عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از تعطیل نشدن کارگران در روزهای آلودگی هوا انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا، حسین حبیبی در این رابطه می‌گوید: شاهد تبعیض هستیم. کارمندان دولت که عموماً در فضای بسته و پشت میز کار می‌کنند، تعطیل می‌شوند ولی کارگران بخش خصوصی که بیشتر در فضای باز کار می‌کنند و کارشان هوازی و یدی است، مشمول تعطیلی نمی‌شوند. گویا کارکنان دولت ریه، خون، اعصاب و روان‌شان از کارگران رنگین‌تر است که در آلودگی هوا و کرونا تعطیل می‌شوند. همیشه تعطیلی برای پرسنل دولت است و کارگران بی‌نصیبند.

به گفته وی، این تبعیض آشکار در تمام دولت‌ها بوده و امروز هم تداوم دارد. دولت به جای اینکه در تهران «تعطیل عمومی» اعلام کند و برای همه شاغلان امکان در خانه ماندن و دوری از هوای آلوده را فراهم کند، فقط کارمندان را تعطیل می‌کند.

این فعال کارگری اضافه می‌کند: آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های حفاظت فنی، کار کردن در شرایط پرخطر را ممنوع کرده اما یک کارگر تهرانی که قرارداد موقت است و دولت از او حمایت نکرده، چطور می‌تواند از کار کردن در این هوای آلوده و پرخطر امتناع کند یا در خانه بماند؟

حبیبی تاکید می‌کند: یا کارگران قلب و ریه و شش ندارند یا دولت فکر می‌کند باید جان و سلامتی‌شان را در راه منافع کارفرمایان فدا کنند؟ اگر مشکل یا بیماری جسمی و روحی برای کارگران در این هوای آلوده و میکروبی به وجود آید، مقصر کیست و چه کسی خسارات بی‌شمار آن را تقبل می‌کند؟ بسیاری از کارگران ساختمانی و آنهایی که در فضای باز کار می‌کنند، حتی یک بیمه ساده ندارند که اگر مریض شدند، بتوانند درمان شوند یا غرامت ایام بیکاری بگیرند.