رئیس موسسه عالی پژوهش‌های سازمان تامین اجتماعی با اشاره به انجام مطالعات مزد منطقه‌ای در این موسسه گفت: براساس زمان‌بندی شورای عالی کار، امیدواریم در خرداد و تیر سال آینده به جمع‌بندی ابتدایی برسیم.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، روزبه کردونی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: حدود یک سال و به طور ویژه ۸ ماه است که موضوع امکان‌سنجی منطقه‌ای کردن، مقیاس‌محور کردن و با رویکرد رشته‌ای و تعیین دستمزد براساس مصوبه شورای عالی کار در دستور کار ما قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کمیته راهبری برای این مطالعه تشکیل شده است که نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی و دیگر نهادها مانند مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صمت در آن مشارکت دارند.

کردونی افزود: ویژگی مهم مطالعه این است که بیشتر از اینکه پژوهش برای پژوهش باشد، مطالعه کاربردی است که به سیاست‌گذاران برای تصمیم‌گیری در این باره کمک می‌کند.

او با بیان اینکه در خصوص مطالعات دستمزد منطقه‌ای متأسفانه دچار فقر پژوهشی هستیم، اضافه کرد: امروز با تلاش گسترده با همکاری جامعه پژوهشگران و شرکای اجتماعی به نقطه‌ای رسیدیم که می‌توانیم بگوییم نخستین بار است این سطح از دانش انباشته را در این حوزه داریم.

رئیس مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی گفت: مطالعات نظری و جهانی ما به پایان رسیده است و رویکردهای تطبیقی را در کشورهای مختلف، بررسی کردیم و تا حدودی همه تجارب کشورهای مختلف در حوزه تعیین دستمزد بررسی شده است.

کردونی با بیان اینکه برای نخستین بار نظرخواهی گسترده‌ای را با حضور نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی، اصناف و اقتصاددانان در حال انجام داریم، اضافه کرد: این نظرخواهی در تصمیم‌گیری امسال شورای عالی کار این کمک را کرد که همه حاضران در این شورا، متفق بودند امسال موضوع تعیین دستمزد بر مبنای منطقه‌ای نمی‌تواند مبنا باشد.رئیس مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی افزود: اکثر جامعه هدف ما معتقد بودند مشکل اصلی فراروی فعالیت‌های تولیدی بنگاه‌ها، بی‌ثباتی در اقتصاد کلان و بازار ارز است که باید ساماندهی شود.