یک فعال حوزه کار با بیان اینکه دستمزد ۱۰ تا ۱۲درصد قیمت تمام‌شده کالا و خدمات را شامل می‌شود، می‌گوید: رقم سبد معیشت کارگران، حداقل‌های هزینه زندگی در حاشیه شهر است و با آن در برخی نقاط باید یک خانه اجاره کرد.

عبدالله مختاری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: عدد هشت میلیون و ۹۷۹هزار تومانی که به عنوان رقم سبد معیشت خانوار کارگری تصویب شده در واقع حداقل هزینه زندگی در مناطق متوسط یا حاشیه کلان‌شهرهایی مثل تهران است و همین حالا با این مبلغ باید در برخی از نقاط شهر یک واحد اجاره کرد.

وی با بیان اینکه هزینه‌های سبد معیشت کارگران بیش از این رقم است، ادامه داد: معتقدم در بحث دستمزد باید واقع‌گرا باشیم چون در مورد هزینه خوراکی‌ها هم اگر یک وعده غذای متوسط زندگی را حساب کنیم یا قیمت اقلامی مثل برنج را در نظر بگیریم، طبعا هزینه خوراکی‌ها بیش از رقم سه میلیون و ۲۸۶هزار تومان می‌شود لذا رقمی که به عنوان هزینه سبد معیشت تعیین شده میانگین حداقل‌های زندگی است.

مختاری با بیان اینکه دستمزد به ابزاری برای کارفرمایان در قبال کارگران تبدیل شده، اظهار کرد: در حال حاضر برخی از کارگاه‌ها مشکل دارند ولی همه بنگاه‌ها که دارای مشکل نیستند. در طول سال تمام کالاها مشمول تغییر قیمت می‌شوند ولی آیا کارگران کارگاه‌ها و بنگاه‌ها از محل افزایش و تغییر قیمت کالاهای کارفرمایان سود می‌برند؟ متاسفانه وقتی صحبت از معیشت کارگران می‌شود، بلافاصله اعلام بحران می‌کنیم.

این فعال حوزه کار تصریح کرد: وقتی نرخ دلار پایین می‌آید، بنگاه‌ها اعلام می‌کنند مواد اولیه و جنس را گران خریدند ولی وقتی دلار بالا می‌رود، نمی‌گویند که مواد اولیه را ارزان تهیه کرده‌اند که کالاهایشان را ارزان بفروشند و این مساله سواستفاده از بازار نامنظم اقتصادی است که باعث شده معیشت کارگران و طبقات فرودست دچار مشکل شود.