تعدادی از دامداران و گاوداران اردستان در اعتراض به کمبود نهاده و علوفه و همچنین افزایش هزینه‌های علوفه و هزینه‌های تولید و به انجام نرسیدن برخی وعده‌های مسئولین روز دوشنبه در شرکت دامداران شهرستان تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مشکلات‌شان در خصوص وضعیت نهاده و تولید شیر و گوشت شدند.

یکی از دامداران معترض به ایسنا گفت: از هفته گذشته تاکنون نهاده در شرکت تعاونی اردستان وجود ندارد و ما هر روز مجبوریم از کار و زندگی‌مان بزنیم و پیگیری نهاده و علوفه دام‌های خود باشیم.

وی با بیان اینکه هزینه‌های تمام شده به دامدار و گاوداران با توجه به قیمت‌گذاری محصولاتمان به صرفه نیست، گفت: با وضعیتی که در توزیع و کمبود نهاده در اردستان مشاهده می‌شود، حداقل اجازه دهیم محصولات‌مان را هم خودمان به قیمت دلخواه به فروش برسانیم تا بتوانیم نهاده و علوفه‌های آزاد را هم خریداری کنیم.

در همین زمینه مدیرعامل شرکت گاوداران اردستان گفت: در سه سال گذشته بارهای زیادی در این شرکت توزیع شده، ولی مشکلی که در شهرستان وجود دارد این است که مقدار باری که به شهرهای اردستان، زواره و مهاباد توزیع می‌شود یکسان و مشخص نیست.

حمیدرضا نژند با بیان اینکه شرکت گاوداران اردستان مجبور است تأمین نهاده‌های دامداران خود را از دیگر شهرهای استان با هزینه بیشتر خریداری کند، گفت: با توجه به اینکه سهمیه فعلی نهاده شهرستان نیاز اعضا را تأمین نمی‌کند، مسئولان پیگیر افزایش سهمیه برای دامداران شهرستان باشند و براساس آمار دام موجود، سهمیه را از استان دریافت کنند.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان اردستان نیز به ایسنا، گفت: مقدار نهاده‌ای که در حال حاضر وارد شهرستان می‌شود، نسبت به اوایل سال افزایش چند برابری داشته و در یک ماه گذشته حدود ۴۰۰ تن نهاده وارد شهرستان شده است.

اسحاق شفیعی گفت: توزیع این سهمیه به نسبت تعداد اعضای هر شرکت تعاونی صورت می‌گیرد که در این زمینه شرکت تعاونی گاوداران اردستان تاکنون برای خرید سهمیه اقدام نکرده و منتظر مانده تا نهاده مورد نیاز خود را از کارخانه‌های تولید خوراک دام شهرستان مورد نظر خریداری کند، همین موضوع وقفه ایجاد کرده و باعث کمبود نهاده و اعتراض دامداران و گاوداران شده است.

وی با بیان اینکه‌ خرید نهاده از کارخانه‌های اردستان با هزینه بسیار کمتری به دست دامدار می‌رسد، گفت: کیفیت تولیدات کارخانه‌های اردستان بهتر است و دامداران تمایل به خرید از داخل شهرستان دارند که در حال حاضر کارخانه‌های منطقه امکان‌ پاسخگویی نیاز متقاضیان را ندارند.سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان اردستان با اشاره به اعتراض دامداران درباره کمبود مقدار نهاده، گفت: مقدار دام سرشماری شهرستان اردستان در سامانه کشور حدود ۴۰هزار دام است در صورتی که دام موجود شهرستان بیش از ۱۴۰هزار دام است که باعث شده مشکلاتی را برای دامدار به وجود بیاورد.وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش سهمیه نهاده و خوراک دام در ماه‌های اخیر، ولی مشکل دامداران و گاوداران شهرستان همچنان پا برجاست که نشان از توزیع اشتباه نهاده توسط تعاونی‌ها دارد.