نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار و عضو کارگری شورای عالی کار گفت: وظیفه ما پاسداشت و حمایت از کیان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی از طریق تلاش و کوشش برای به ثمر نشاندن اهداف انقلاب است. امروز اگر می‌خواهیم از مبانی این نظام دفاع کنیم باید به فکر طبقه محروم جامعه باشیم. سکوت در مقابل انحرافات، خیانت به انقلاب است نه فریاد زدن مشکلات مردم و کارگران.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی خدایی در نشستی که به مناسبت دهه فجر با حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری در خانه کارگر برگزار شد، گفت: وظیفه ما این است که در این دوران فریاد خود را برای حمایت از کارگران بلندتر کنیم. البته می‌دانیم دشمنان نظام به دنبال این هستند که با تنگنا قرار دادن مردم، آنها را نسبت به نظام دلسرد کنند لذا وظیفه داریم به دشمنان خارجی اعلام کنیم که برای شکم انقلاب نکردیم که به خاطر از دست رفتن مزایای رفاهی و کوچک شدن سفره خود در مقابل نظام خود بایستیم. در مقابل باید به افراد بی‌تدبیر و سودجو نیز اعلام کنیم که نمی‌توانند به بی‌تدبیری خود ادامه بدهند و روزبه‌روز سفره‌های مردم را کوچکتر کنند.

عضو شورای عالی کار گفت: سوال من این است که چرا معنی انقلابی بودن و مردم تغییر کرده است؟ چه اتفاقی افتاده که کسانی که تا سال گذشته فریاد حمایت از کارگر می‌زدند، امروز اقتصاددان شده‌اند و به دوگانه دستمزد و تورم می‌پردازند و واژه‌های جعلی تحویل جامعه می‌دهند؟

وی افزود: زمزمه‌هایی که به گوش می‌رسد قشنگ نیست. چرا باید خروجی دولت و مجلس، اصلاحیه قانون کار باشد؟ چرا باید آنها به دنبال اصلاح ماده ۴۱ قانون کار باشند؟ شما نمی‌توانید تحت عنوان اصلاح قانون کار تمام حقوق مکتسبه‌ که حاصل زحمت بزرگان بوده را از ما بگیرید.

خدایی اظهار داشت: قانون کار، قانون حمایت از کارگر است. عده‌ای هر روز فریاد می‌زنند که این قانون ضد اشتغال است و منافع کارفرما را ندیده است. اول اینکه کجای این قانون مانع اشتغال است و دوم اینکه مگر قرار بود منافع کارفرمایان نیز در این قانون دیده شود؟ تا کی قرار است به اسم حمایت از تولید از کارگران مایه بگذارید؟

وی به موضوع توافقی کردن دستمزد اشاره کرد و گفت: چرا باید این موضوع در مجلس مطرح شود؟ مگر قانون کار اجرا شده که شما به دنبال اصلاح آن هستید؟

خدایی با اشاره به جلسات مزدی شورای عالی کار گفت: در طول این سال‌ها نه تنها دستمزد طبق ماده ۴۱ قانون کار تعیین نشده بلکه یک مولفه نانوشته به نام توان پرداخت کارفرما، همواره در جلسات مزدی دخیل بوده است. چرا تمام مسئولان از توان کارفرما صحبت می‌کنند اما هیچ‌کس از اینکه کارگران امروز به چه روزی افتاده‌اند، صحبتی نمی‌کند؟ در کجای ماده ۴۱ قانون کار به توان کارفرما اشاره شده است؟

وی افزود: با کدام مستندات می‌گویند که کارفرما توان پرداخت حقوق کارگران را ندارد؟ آیا تحقیق کرده‌‎اند ببینند کدام کارفرما توان پرداخت ندارد؟ چرا نمی‌روند مطالعه‌ای در این زمینه انجام بدهند تا از کارفرمایی که توان پرداخت حقوق ندارد، حمایت کنند؟ دولت باید از کارفرماها حمایت کند نه اینکه برای حمایت از کارفرما از حقوق کارگران مایه بگذارند.

خدایی گفت: قیمت همه‌چیز از ابتدای سال بالای ۵۰درصد افزایش پیدا کرده است. بعد عده‌ای می‌گویند افزایش دستمزد منجر به تورم می‌شود. اگر پول بدون پشتوانه چاپ شود منجر به تورم می‌شود اما چه کسی گفته این پول بدون پشتوانه فقط برای پرداخت دستمزد چاپ می‌شود؟ آیا برای باقی ردیف‌های هزینه‌ای دولت پول بدون پشتوانه چاپ نمی‌شود؟ چرا کارگران باید تاوان مدیریت غلط مسئولین را بدهند؟

وی گفت: به قدری در مقابل اجرای قانون کار کوتاه آمده‌ایم که عده‌ای به دنبال اصلاح همین قانونی هستند که حتی به طور کامل اجرا نمی‌شود. ما خطا کردیم که یقه وزارت کار را نگرفتیم و آنها را مجبور نکردیم که بازرسی خود را به درستی انجام دهد. ما خطا کردیم که وظیفه بازرسی وزارت کار و بازرسان تامین اجتماعی را گوشزد نکردیم.

عضو شورای عالی کار همچنین درباره اظهارنظر نمایندگان مجلس در مورد حداقل مزد امسال گفت: از مجلس انتظار نظارت بر قانون را داریم نه اینکه در مورد مزد عدد و رقم اعلام کنند، آن هم عدد و رقمی که با معیشت کارگران همخوانی ندارد. این چه نوع حمایتی است؟

خدایی با انتقاد از تعیین مزد منطقه‌ای گفت: مگر مزدی که تا امروز تعیین کرده‌اند با پایین‌‎ترین نرخ معیشت در نقاط دورافتاده همخوانی داشته که عده‌ای به دنبال تعیین دستمزد منطقه‌ای هستند؟ فکر می‌کنم اگر طرف مقابل بخواهد به این رویه ادامه بدهد، ما هم باید تغییر موضع بدهیم.