یک کارشناس حوزه روابط کار با بیان اینکه بیش از ۸۰درصد لیست حقوق‌های ارسالی به تامین اجتماعی حداقلی است، گفت: باید شرایطی در کشور ایجاد کنیم که افراد حقوق و دستمزد واقعی بگیرند. وی خطاب به کسانی که روی دستمزد منطقه‌ای مانور می‌کنند، گفت: دستمزد منطقه‌ای نمی‌تواند حداقل دستمزد را تحت‌الشعاع قرار بدهد و زمانی قابل اجراست که پرداخت حداقل مزد به نیروهای کار را در کشور رعایت کنیم.

حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بحث دستمزد منطقه‌ای یا تعاریف دیگر مثل مزد صنفی، کارگاهی و جغرافیایی از گذشته در کشور مطرح بوده و در همه کشورها وجود دارد، بنابراین موضوع جدیدی نیست ولی آنچه مسلم است در تعیین مزد منطقه‌ای چند مولفه اثرگذار است و اگر اقتصاد ایران در آینده توسعه یابد و از ثبات برخوردار شود، رفاه نسبی در جامعه به وجود آید و بخش خصوصی واقعی شکل بگیرد آن زمان مزد منطقه‌ای می‌تواند موضوعیت پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر مشکلات بسیاری در کشور داریم که اولویت دولت نیست و لذا نه تنها امسال بلکه تا چند سال آینده هم نمی‌توانیم به مبحث دستمزد منطقه‌ای ورود کنیم مگر اینکه شرایط اقتصادی به سرعت بهبود یابد.

این تحلیلگر حوزه کار با بیان اینکه مزد منطقه‌ای نافی مزد حداقلی نیست، اظهار کرد: کسانی که روی دستمزد منطقه‌ای مانور می‌کنند باید بدانند که دستمزد منطقه‌ای نمی‌تواند حداقل دستمزد را تحت‌الشعاع قرار بدهد و زمانی مطرح می‌شود که مزد حداقلی در کشور رعایت شود و حداقل‌ها به یک فرهنگ برای رعایت کردن تبدیل شده باشد، بنابراین مادامی که نتوانیم دستمزد حداقلی را در کشور رعایت کنیم صحبت کردن از تعیین مزد منطقه‌ای بیراهه رفتن است.

به گفته حاج‌اسماعیلی، مزد منطقه‌ای تابع شرایط جغرافیایی و بالاتر از مزد حداقلی است ولی برداشت اشتباهی وجود دارد و تصور می‌شود که با اجرای مزد منطقه‌ای، مزد حداقلی از بین می‌رود در صورتی که این‌طور نیست. تعیین دستمزد چه به صورت جغرافیایی چه به صورت صنفی مبتنی بر رعایت حداقل‌ها در دنیاست و ما نیز از آن مستثنا نیستیم.این کارشناس روابط کار ادامه داد: کسانی که مشمول قانون کار هستند و در کارگاه‌های متوسط و کوچک کار می‌کنند، عمدتا دستمزدهای حداقلی می‌گیرند که این عادلانه و منصفانه نیست چون خیلی از آنها کارگران ماهر هستند یا در قالب مهندس و کارشناس در بخش‌های متعدد کارگاهی فعالیت می‌کنند لذا سزاوار نیست به جای دریافت دستمزد واقعی، مزد حداقلی به آنها پرداخت شود.

وی یادآور شد: براساس آمار و ارقام بیش از ۸۰ درصد لیست حقوق‌هایی که به سازمان تامین اجتماعی ارسال می‌شود، حداقلی و مربوط به کارگاه‌های کوچک و متوسط است لذا ما باید شرایطی در کشور ایجاد و کاری کنیم که افراد حقوق و دستمزد واقعی بگیرند و کارگاه‌ها و مجموعه‌هایی که از بهره‌وری و درآمد بالا و ثبات بهتری در عرضه کالا برخوردارند و نقش اساسی‌تری در بازار کار دارند بتوانند مزد واقعی به نیروهای کارشان پرداخت کنند.

حاج‌اسماعیلی در پایان گفت: اینکه شورای عالی کار بدون مقدمه وارد مباحثی مثل مزد منطقه‌ای می‌شود، امکان‌پذیر نیست و دبیرخانه شورای عالی کار باید سال‌ها روی این مبحث کار کارشناسی و مطالعات پژوهشی صورت دهد و براساس منابع دانشگاهی و نخبگان، اندوخته کارشناسی شده‌ای به دست آورد و بعد از پردازش آن را در اختیار کسانی که می‌خواهند در شورای عالی کار تصمیم بگیرند، ‌قرار بدهد.