یک کارشناس روابط کار با بیان اینکه حداقل دستمزد حذف‌شدنی نیست و همه کارگران حق برخورداری از بن خواربار و حق مسکن را دارند، گفت: هر مزدی که تحت عنوان مزد منطقه‌ای، مزد جغرافیایی یا مزد صنفی تعیین شود، نباید از حداقل مزد مصوب شورای عالی کار کمتر باشد و زمینه سوءاستفاده از نیروی کار را به وجود آورد.

رحمت‌الله پورموسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تاکید ما همواره اجرای صحیح قانون کار بوده و اعلام کرده‌ایم که مخالفت تعیین مزد به شیوه منطقه‌ای نیستیم ولی هنوز زیرساخت آن در کشور فراهم نیست.

وی افزود: اینکه بخواهیم برای هر منطقه از کشور به دلیل شرایط اقتصادی آن، فرضا تهران یک نرخ مزد و برای یک منطقه دیگر مثل کرمان یا سیستان و بلوچستان یا خراسان جنوبی یک نرخ مزد درنظر بگیریم، نیاز به زیرساخت‌های قوی دارد و ما هنوز هیچ اقدامی در خصوص روند اجرا و پیامدهای این شیوه تعیین مزد صورت نداده‌ایم.

این کارشناس حوزه کار متذکر شد: در بحث مزد توافقی نیز معتقدم که این شیوه به زیان کارگران است و موجبات سوءاستفاده از نیروی کار را فراهم می‌کند. متاسفانه عده‌ای درصدد زدن الحاقیه و تبصره به ماده ۴۱ قانون کار هستند تا به بهانه بیمه نیروی کار مزد توافقی را علم کنند و حقوق کمتر از مصوب شورای عالی کار به کارگر بدهند.

پورموسی تصریح کرد: اینکه کارفرمایی به بهانه بیمه کارگر، حقوق یک میلیون و ۵۰۰هزار تومانی به او بدهد و با هر میزان ساعت به خدمت بگیرد، ظلم و اجحاف در حق نیروی کار و به منزله از بین بردن مزد حداقلی است. همه کارگران حق برخورداری از بن خواربار، حق مسکن و حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار را دارند.