سیدمحمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

در حال حاضر نرخ بیکاری در استان همدان هشت درصد است اما نرخ بیکاری در استان همجوارش کرمانشاه رقمی بسیار بالاتر از این استان است. چرایی تفاوت نرخ بیکاری در برخی استان‌ها به مدیریت و برنامه‌ریزی و نقش فعالان تولید برمی‌گردد.

نقش نیروهای فنی و فعالان تولید در اشتغال بسیار حائز اهمیت است. نباید انتظار داشت که دولت بیاید و همه مشکلات را حل کند. ما نیز به عنوان تولیدکنندگان در این راستا وظایفی داریم. البته بدیهی است که دولت باید در کنار تولیدکنندگان باشد.

مثالی در این زمینه گویاست. گستره جغرافیایی سه استان گلستان، گیلان و مازندران به تنهایی بیش از کشور هلند است. تولید ناخالص ملی هلند ۱۱۰۰ میلیارد دلار است و این در حالی است که کل تولید ناخالص در این سه استان شمالی ایران که هم بارندگی و هم گستره جغرافیایی آنها بیش از هلند است به ۲۰میلیارد هم نمی‌رسد. با این حساب اقتصاد این سه استان به تنهایی می‌تواند بیش از کشور هلند باشد ولی نقش نیروی انسانی، مدیریت و برنامه‌ریزی سبب شده که اقتصاد هلند بسیار بسیار بیشتر از این سه استان با این همه سرمایه و ظرفیت‌های بالقوه باشد.

برخی به اشتباه مدیریت را محدود به دولت‌ها می‌دانند. مدیریت از تربیت در خانواده و اجتماع و از محله، روستا و توده‌های مردم شروع می‌شود و این مدیریت است که می‌تواند یک کشور و اقتصاد آن را متحول کند.

همچنین در ایران ما به رفاه نیروی کار کم‌توجه هستیم. اگر رفاه در زندگی کارگر نباشد آن کارگر نمی‌تواند راندمان کاری بالایی داشته باشد.

در پایان باید گفت تحریم‌ها می‌تواند به فرصت تبدیل شوند. این تنها یک شعار نیست و ما در چند تا از واحدهای تولیدی خود این مهم را عملا تجربه کردیم.