روز چهارشنبه، نشست مجازی دبیران اجرایی خانه‌های کارگر سراسر کشور با حضور «علیرضا محجوب»، دبیرکل این تشکیلات و دبیران اجرایی خانه‌های کارگر برگزار شد. در این نشست مجازی، سخنرانان به نقد طرح نمایندگان مجلس برای توافقی کردن دستمزد کارگران پرداختند و اعلام کردند که تحت هیچ عنوان، چنین طرح‌هایی را نمی‌پذیرند.

به گزارش «توسعه ایرانی»، در این جلسه علیرضا محجوب با اشاره به وظیفه اصلی تشکل‌های کارگری و خانه کارگر گفت: وظیفه اصلی و ذاتی تمام تشکل‌های کارگری و این تشکیلات، حمایت از کارگران است. اصل ما حمایت از دولت‌های مستقر است؛ اما این مانع از آن نمی‌شود که از حقوق کارگران دفاع نکنیم.

دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: اساس ما تضعیف هیچ دولتی نیست اما بر سر حقوق کارگران نیز مسامحه نمی‌کنیم. در ماه‌های اول روی کار آمدن هر دولت و مسئولی، فرصت برای آنها وجود دارد تا کار را به دست بگیرند و بیشتر با مسائل آشنایی پیدا کنند.

محجوب با اشاره به برگزاری مراسم روز ۲۹ آبان گفت: در شرایطی که برخی نمایندگان مجلس به دنبال تصویب طرح‌هایی مثل اصلاح قانون کار و توافقی کردن مزد هستند، برگزاری چنین جلساتی بسیار اهمیت دارد. دبیران اجرایی خانه کارگر باید در این مسیر پیشقدم باشند.

وی تاکید کرد: عده‌ای به بهانه حمایت از تولید روستایی می‌خواهند به قانون کار تعرض کنند. باید هر کاری برای جلوگیری از به سرانجام رسیدن چنین تصمیماتی انجام دهیم. بعد از آنکه این طرح‌ها نهایی شود دیگر نمی‌توانیم کاری کنیم.

محجوب: عده‌ای به بهانه حمایت از تولید روستایی می‌خواهند به قانون کار تعرض کنند. باید هر کاری برای جلوگیری از به سرانجام رسیدن چنین تصمیماتی انجام دهیم چون اگر چنین طرح‌هایی نهایی شود، دیگر نمی‌توانیم کاری کنیم

دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: خط ما دفاع از نظام و حمایت از کارگران است و این دو هیچ مغایرتی با هم ندارند.

وضعیت تامین اجتماعی  بسیار نگران‌کننده است

در ادامه این جلسه مسئول امور شهرستان‌های خانه کارگر نیز گفت: ما همواره در خط مقدم مطالبه‌گری بوده‌ایم و باید مسائل روز کارگران را دنبال کنیم؛ از وضعیت سازمان تامین اجتماعی تا تصمیماتی که برای بانک رفاه گرفته می‌شود و موضوعات مربوط به حقوق و قانون کار و... مسائلی است که باید حواسمان به آنها باشد.

وی ادامه داد: وضعیت امروز صندوق تامین اجتماعی بسیار نگران‌کننده است. تامین اجتماعی اکنون ۱۲۰هزار میلیارد تومان به بانک رفاه بدهی دارد. در واقع این بانک نقشی که بانک مرکزی برای دولت دارد را برای تامین اجتماعی ایفا می‌کند. امروز این بانک در مسیر غیرقابل قبول واگذاری است و اگر این بانک واگذار شود، عملا دست سازمان از منابعی که می‌تواند با سهام شرکت‌های شستا تهاتر کند، کوتاه می‌شود. با این وضعیت اگر تا عید دچار مشکل نشویم حتما در اردیبهشت ماه با مشکل تامین منابع مالی و حقوق مواجه خواهیم شد.

صادقی بیان کرد: تشکیلات خانه کارگر و دبیران اجرایی آن به هیچ وجه نباید در مقابل این تصمیمات سکوت کنند.وی با اشاره به طرح مجلس برای توافقی کردن مزد در روستاها گفت: همان‌طور که دیدیم اکثر نمایندگان مجلس از تبعات این طرح ناآگاه بودند و واکنش تشکل‌های کارگری و اظهاراتی که انجام شد، آنها را نسبت به موضوع روشن کرد. ما حتی گفتیم اگر این اتفاق بیفتد در کل کشور دست به اعتراض می‌زنیم.

معاون دبیرکل خانه کارگر اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی به شدت وضعیت شکننده‌ای دارد و اگر ما نتوانیم سهمی برای این سازمان در بودجه ببینیم، قطعا با مشکل پرداخت حقوق مواجه می‌شویم. اگر سهمی در بودجه 1401 برای تامین اجتماعی دیده نشود باید اعتراض می‌کنیم اما قبل از آن زمینه را باید آماده کنیم. در واقع ما باید با مطالبه‌گری دولت را به انجام این مهم ترغیب کنیم و اگر این کار را انجام نداد، اعتراض کنیم.

صادقی تاکید کرد: حواسمان باید جمع باشد و بدانیم با چه مسائل و مشکلاتی در استقرار دولت جدید مواجه هستیم. بزرگترین مسأله در این مسیر به مراودات ما با جامعه جهانی برمی‌گردد که این در نهایت تاثیر خود را بر اقتصاد کلان و به تبع آن بر اقتصاد خانوارها خواهد گذاشت.

وی گفت: با روی کار آمدن دولت جدید انتظاراتی شکل گرفت، مبنی بر اینکه تورم کنترل می‌شود و ما شاهد سیر منفی قاعده تورمی خواهیم بود اما متاسفانه وضعیت فعلی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

صادقی: گسترش بیشتر فقر مردم، بیشترین آسیب را به کارگران می‌زند. این وضعیت طبقه متوسط را هم به سمت دهک‌های پایین می‌کشاند. طبقه متوسط از بین می‌رود و با یک وضعیت دو قطبی ثروتمند - فقیر مواجه می‌شویم

صادقی گفت: اگر بودجه سال آینده ریاضتی بسته شود و در کنار آن تحریم‌ها لغو شود، توافق هسته‌ای حاصل شود و دوره کرونا به پایان برسد، می‌توان به بهبود وضعیت اقتصادی تا حدودی امیدوار شد.

صادقی با اشاره به اهمیت لغو تحریم‌ها برای خروج از این وضعیت گفت: مشکلات ناشی از تورم و سرمایه‌گذاری پایین در بلندمدت گریبانگیر کشور خواهد بود. البته اگر مراودات اقتصادی ما با دنیا حل شود و برجام هم به سرانجام برسد، ما بلافاصله به وضعیت متعادل برنخواهیم گشت.

معاون دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: راه خروج ما از رکود، جذب سرمایه خارجی است. سرمایه جایی می‌رود که امنیت وجود داشه باشد و امنیت زمانی شکل می‌گیرد که ما بتوانیم برای سرمایه‌گذاران اطمینان حاصل کنیم. لغو تحریم‌ها می‌تواند چشم‌اندازی برای بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری باشد مشروط بر اینکه سیاست تفاهم را پیش بگیریم. سیاست تفاهم با کشورهای جهان اگر بلندمدت باشد اقتصاد ما نیز به شرایط متعادل می‌رسد و چشم‌انداز ایران برای رشد اقتصادی به سمت امیدوارکننده می‌رود. اگر توافقات موقت باشد ما رشد مقطعی خواهیم داشت و مجدداد به تورم و رکود برمی‌گردیم.

صادقی همچنین به کسری بودجه کشور اشاره کرد و گفت: کسری بودجه باعث تورم می‌شود و این باعث افزایش قیمت‌ها در سال آینده خواهد شد.

وی ادامه داد: شاهد رشد نقدینگی در شرایط کنونی هستیم. در همین یک ماه گذشته ۱۴۶هزار میلیارد به نقدینگی اضافه شده است. این موضوع ضریب فزاینده تورم را دامن می‌زند و شکاف بزرگی بین هزینه و دستمزد ایجاد می‌کند. این مشکل تنها مختص کارگران نیست اما بدون شک کارگران و اقشار ضعیف بیشتر آسیب خواهند دید.

صادقی افزود: باید سیاست‌گذاران مشخص کنند چه تصمیمی قرار است برای این کشور بگیرند. به دنبال درمان‌های موقت هستند یا به دنبال درمان‌های ریشه‌ای؟ نتیجه راه‌حل‌های کوتاه‌مدت فقر گسترده مردم است که بیشترین آسیب را به کارگران می‌زند. این وضعیت طبقه متوسط را هم به سمت دهک‌های پایین می‌کشاند. طبقه متوسط از بین می‌رود و با یک وضعیت دو قطبی ثروتمند - فقیر مواجه می‌شویم.

وی تاکید کرد: برای مقابله با این شرایط نیاز به جراحی عمیق اقتصادی و تغییر سلایق مدیران داریم. منافع مشترک ما با دنیا باید در نظر گرفته شود. ما نیازمند به مدیرانی با نگرش جدید هستیم به نحوی که تعارض منافع بین همین مدیران بروز نکند.

صادقی به مسأله برجام اشاره کرد و گفت: سه منتقد اصلی برجام در تیم جدید برجام هستند. قبلا گفته می‌شد اگر توافق بر سر برجام در دوره آقای روحانی صورت نگیرد در دولت بعدی نمی‌توان انتظار احیای برجام را داشت. به نظر می‌رسد این پیش‌بینی به تحقق برسد. این برای اقتصاد ایران خطرناک است. هرچند دولت آقای رئیسی بارها بر این نکته که مشکلی با مذاکره ندارند تاکید کردند اما چشم‌انداز روشنی در این موضوع نمی‌بینیم.

معاون دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: اگر این تحریم‌ها لغو نشود و ما به معیارهای اقتصاد کلان خود برنگردیم، قطعا شرایط تورمی در کشور ادامه پیدا خواهد کرد و در این شرایط کارگران آسیب می‌بینند. شرایط اقتصادی کشور به نفع کارگران نیست.صادقی بیان کرد: ما از یک طرف باید مصلحت نظام را مورد توجه قرار دهیم و از طرف دیگر بر مطالبه‌گری حقوق کارگران پافشاری کنیم. تمرکز بر گره کور اقتصاد ایران و تاکید بر برقراری روابط اقتصادی با دنیا که مشی اصلاح‌طلبانه است، از وظایف ماست.