صبح روز دوشنبه (یکم آذر ماه) تعدادی از کارگران بیکار شده معدن طلای آق‌دره در استان آذربایجان غربی در اعتراض به تصمیم کارفرما مبنی بر تعدیل نیروی کار، تجمع اعتراضی برپا کردند.

به گزارش ایلنا، مشکل کارگران بیکار شده که اکثرا بومی هستند، فصلی بودن کارشان است. آنها مدعی‌اند کار ثابت در این واحد معدنی به کارگران غیربومی داده شده و کارگران بومی که سهم زیادی از این معدن دارند، شش ماه از سال بیکارند و هیچ کاری برای انجام ندارند.کارگران بیکارشده از مسئولان کشوری و استانی خواستند فکری به حال اشتغال آنها کنند. این کارگران می‌گویند به دلیل فصلی بودن کارمان، معاش خانواده‌هایمان در روستاهای اطراف معدن طلای آق‌دره با مشکل مواجه شده است.

یکی از کارگران حاضر در این تجمع گفت: معدن طلای آق‌دره در مراتع روستاهای ما در آق‌دره علیا، آق‌دره سفلی و آق‌دره وسطی واقع شده است. بیشتر کارگران شاغل در این معدن غیربومی هستند و فقط 40 تا ۵۰ نفر از اهالی روستاهای اطراف در این معدن کار می‌کنند، آن هم با قراردادهای فصلی. ما کارگران به نشانه اعتراض به بیکاری، از بین رفتن مراتع‌مان و قراردادهای فصلی، دست به تجمع زدیم. اعتراض ما مسالمت‌آمیز و خواسته‌هایمان اشتغال دائم در این معدن است.

او گفت: پیمانکار معدن طلای آق‌دره سال‌هاست که با فشار به منابع طبیعی، مالک زمین‌های کشاورزی و مراتع روستاییان شده و ما در فصول بیکاری حتی امکان کشاورزی و دامداری نداریم.به گفته وی، مسئولان معدن به فکر منافع خود هستند و سهم بومی‌ها از این معادن ارزشمند طلا، فقط گرد و خاک و خرابی‌های حاصل از انفجارهای متعدد در آن است. خانه‌هایمان ویران شده و گرد و خاک امانمان را بریده است.طبق اظهارات کارگران، مشکلات معیشتی کارگران فصلی معدن طلای آق‌دره بارها از سوی مسئولان کشوری و حتی نمایندگان مجلس مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته اما نتایجی برای بهبود وضعیت آنها حاصل نشده است.طبق این گزارش، از صبح روز دوشنبه (یکم آذر ماه) قرارداد کار حدود ۱۰۰ نفر از کارگران فصلی معدن طلای آق‌دره از سوی کارفرمای شرکت پیمانکار تمدید نشده و این کارگران پشت در باقی‌مانده‌اند و طبق روال هر سال مجموع کارگران تعدیلی تا یک ماه آینده به حدود ۲۵۰ تا ۲۷۰ کارگر می‌رسد.