معاون اول رئیس‌جمهور گفت: صندوق‌های بازنشستگی در کشور در مقطع فعلی به‌عنوان یکی از ابر چالش‌ها پیش روی کشور قرار گرفتند.

به گزارش تسنیم، اسحاق جهانگیری صبح دیروز در کنفرانس منطقه آسیا ـ اقیانوسیه نقش خانواده، اجتماع و دولت در جوامع رو به سالمندی، با تاکید بر اینکه موضوع جمعیت و آینده‌نگری برای برنامه‌های آتی کشور بسیار مهم و تعیین‌کننده است، اظهار داشت: ایران در دوره‌ای رشد جمعیت بالای 4درصد را تجربه کرده و تامین نیاز آن رشد بالای جمعیتی، برنامه‌ریزی دقیق و منسجم را می‌طلبد. جهانگیری خاطرنشان کرد: جمعیت سالمند کشور براساس سرشماری سال 95، حدود 7 میلیون و 400هزار نفر است که براساس پیش‌‌بینی‌ها تا سال 2050 جمعیت سالمند کشور سه برابر و حدود 30میلیون نفر می‌شود. ایران تاکنون با چنین جمعیت سالمندی مواجه نبوده و لازم است با استفاده از تجربیات کشورهایی که در این زمینه موفق بودند، برنامه‌های دقیقی در جهت تامین نیازهای سالمندان انجام دهیم.

وی با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی جهت ارتقای منزلت و کرامت سالمندان گفت: این برنامه باید با سلامت اجتماعی و توسعه کشور مرتبط باشد و با توجه به جایگاهی که سالمندان در کشور دارند و اندوخته بزرگی که این بخش جامعه با خود دارد، هر برنامه‌ای که تدوین کنیم حتماً به برنامه‌های توسعه‌ای کشور کمک خواهد کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه قدرت نظام سیاسی و مدنی در استفاده از ظرفیت و توان سالمندان است، خاطرنشان کرد: دولت باید با کمک نهادهای مدنی بتواند از ظرفیتی که در جمعیت سالمندی کشور وجود دارد استفاده مطلوب کند.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه دوره سالمندی دوره کمال و بلندای زندگی هر انسان است، تصریح کرد: انبوهی از تجربیات در سالمندان نهفته است که می‌تواند گویای اتفاقات گذشته و راهنمای آینده جامعه باشد. معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: سیاست‌ها و برنامه‌های عملی در جهت توانمند سازی سالمندان، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنها و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای امنیت سالمندان و ارتقاء سطح امید به آینده در میان این بخش از جامعه است.

جهانگیری گفت: ما باید از برنامه هفتم توسعه با تاکید بیشتری در برنامه‌ریزی‌های خود سرفصل مشخصی در ارتباط با نیازها و برنامه‌های سالمندان داشته باشیم زیرا جامعه‌ای که جمعیت سالمندان سهم عمده‌ای در هرم جمعیتی آن داشته باشد باید تأثیراتش در رشد اقتصادی کشور، بودجه دولت، هزینه‌های صندوق‌های بازنشستگی و سن بازنشستگی مورد بررسی قرار گیرد و نقش سالمندان در تمام ابعاد سیاسی،‌اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی جامعه به طور دقیق دیده شود.

وی با یادآوری اینکه صندوق‌های بازنشستگی در کشور در مقطع فعلی به‌عنوان یکی از ابرچالش‌ها پیش‌روی کشور قرار گرفته‌اند و به بودجه دولت متکی هستند، افزود: در حال حاضر بیش از 80درصد منابع مورد نیاز صندوق بازنشستگی کشوری و حدود 100درصد هزینه‌های صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح توسط دولت تأمین می‌شود و این در حالی است که در سال‌های آینده با انباشت نیروی انسانی که به سن بازنشستگی می‌رسند، هزینه‌های آنها باید از طریق این صندوق‌ها تأمین شود.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: خوشبختانه از اوایل دهه هشتاد شمسی با قانون و آیین‌نامه‌ها و نهایتاً‌ سندی که در دولت تدبیر و امید تدوین شد تا حدودی به این موضوع پرداخته شده و علاوه بر آن در برنامه‌های توسعه‌ای و نیز سیاست‌های کلی جمعیت و سیاست‌های خانواده که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و بندهایی به مسائل سالمندان و نیازهای آنان اشاره داشته است.