رئیس اتحادیه صنف کفاشان دست‌دوز تهران گفت: بیش از ۳۰درصد از کفاشان دست‌دوز مستاجر هستند و با تعطیلی ۵۰ روزه اخیر امکان پرداخت اجاره‌ها و تامین هزینه‌های تولید را ندارند.

به گزارش اتاق اصناف، رسول شجری گفت: کفاشان دست‌دوز قبل از شیوع کرونا هم شرایط خوبی نداشتند و با اپیدمی این بیماری و تعطیلی‌های پیاپی به ورشکستگی رسیده‌اند.

وی افزود: در این صنف ۶ هزار واحد صنفی در تهران وجود دارد که همگی بین ۵۰ تا ۶۰درصد خسارت متحمل شده‌اند. همچنین ۵۰درصد شاغلان این کسب و کار سال گذشته بیکار شده‌اند و به پیک موتوری و مسافرکشی روی آورده‌اند.

رئیس اتحادیه صنف کفاشان دست‌دوز تهران ادامه داد: نیمی از همکاران ما بر اثر تعطیلی‌های کرونایی سرگردان شده‌اند و افزایش هزینه‌ها در سال جاری مانع از ادامه به کار بسیاری شده است.

شجری گفت: متاسفانه مالکان کارگاه‌ها افزایش ۲۵ تا ۳۰درصدی اجاره را که از طرف دولت به عنوان حداکثر میزان افزایش اجاره تعیین شده بود، به عنوان کف افزایش اجاره در نظر گرفتند و بسیاری از آنها اجاره‌ها را تا ۱۰۰درصد افزایش دادند. به همین دلیل بسیاری از همکاران ما مجبور به تخلیه کارگاه و تعطیلی کار شدند.

وی گفت: سال گذشته دولت به مشاغل آسیب‌دیده وام داد. البته مبلغ وام چندانی نبود که همه خسارت‌ها را جبران کند اما با این وجود برخی از همکاران ما توانستند در دوره تعطیلی‌ها دوام بیاورند و فعلا منتظریم تا ببینیم اوضاع چگونه پیش می‌رود.