این روزها دوباره بحث کاندیداتوری محمدباقر قالیباف، رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری به گوش می‌رسد که باعث شده است طیف گسترده‌ای از فعالان سیاسی جریان‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب، در این باره اظهارنظر کرده و با آن مخالفت کنند.

«حسین مقصودی»، نماینده سابق اصولگرای مجلس طی نوشتاری به بررسی کاندیداتوری احتمالی «محمدباقر قالیباف» و تحلیل نوع تفکر قالیباف و تبعات بروز و ظهور تفکر او در قوه مجربه می‌پردازد.

وی می‌نویسد: این روزها، حال و هوای انتخابات ۱۴۰۰ در مقایسه ادوار گذشته بسیار خسته‌کننده، کسل‌کننده و بی‌روح است. فضای سیاسی مسموم بر کشور، اوضاع معیشتی مردم، ماندگار شدن کرونا و آثار اقتصادی و روحی و روانی آن، باعث شده مردم چندان رغبتی برای حضور در فضای سیاسی انتخابات نداشته باشند. با این حال انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد و مهم، ابتدا حضور و مشارکت حداکثری مردم و نکته دوم انتخابات فرد اصلح است؛ فردی که در این شرایط و اوضاع و بحران‌های اقتصادی، معیشتی و سیاسی داخل کشور، منطقه و جهان بتواند، اجماع و اعتماد داخلی در سطح کشور ایجاد کند و بعد از اجماع و اعتماد داخلی، بتواند اعتماد منطقه‌ای را ایجاد و در نهایت وارد تعاملات جهانی و بین‌المللی شود.

به عنوان نماینده ادوار مجلس، همراه و حامی در سه دوره قبل انتخابات ریاست جمهور از «قالیباف» به عنوان کاندیدای اصلح ریاست جمهوری، معتقدم که حضور قالیباف در این دوره به ضرر و زیان کشور و باعث انزوای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران خواهد شد.

این روزها شاهد حضور تفکر جدیدی به نام «قالیبافیسم» هستیم. دلایل متعددی وجود دارد که ظهور این تفکر همان ضرر و زیان‌هایی را برای ایران و انزوای ایران در سطح کشور، منطقه و جهان خواهد داشت که قبلاً تفکر «ترامپیسم» در آمریکا باعث انزوای داخلی و جهانی آمریکا شد اما چرا نگارنده، با توجه به حمایت‌های سه دوره قبل از جناب قالیباف معتقد به عدم حضور وی در این دوره حساس است. اهم دلایل، خلاصه‌وار به شرح زیراست:

1.  اثبات مفاسد دوران مدیریت قالیباف در شهرداری تهران در سال‌های اخیر و مفتوح بودن پرونده‌های مشابه در دادگاه مربوط به آن دوران

2.  حضور چند ماهه وی در راس مجلس و اثبات عدم تسلط بر دیپلماسی سیاسی و گفتمان بین‌المللی که نمونه آشکار آن سفر وی به روسیه، عدم پذیرش وی توسط پوتین، برخورد غیردیپلماتیک و غیرمسئولانه با نخست‌وزیر کره‌جنوبی، عدم تسلط بر قانون اساسی و موارد دیگر

3. دخالت و حضور معاونین و نزدیکان ایشان در انتخابات شورای شهر دوره ششم و تاثیرگذاری و فشار وارده توسط وی در شورای ائتلاف دوره ششم و سهم‌خواهی در حد زیاده‌خواهی برای یاران خود و انزوای نیروهای جوان و انقلابی متخصص و متعهد

4. ضعف شدید مدیریت در اداره مجلس

5. عدم مسئولیت‌شناسی و به حاشیه کشاندن مجلس و خروج مجلس از جایگاه در راس امور بودن در دوران مسئولیت چندماهه وی در مجلس

6. عدم توجه به شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران زیرمجموعه و نگاه غیرتخصصی و جناحی در این انتخاب‌ها در دوران شهرداری و مجلس

7. عدم نظارت بر مدیران زیرمجموعه در دوران شهرداری و ظهور و اثبات فسادهای کلان در این نهاد

8. عدم توانایی در اجماع‌سازی نیروهای انقلاب و موضع شدید اصلاح‌طلبان کاندیداتوری وی و جریحه‌دار شدن احساسات مردم به دلیل فسادهای دوران شهرداری

9. لزوم تمرکز بر مدیریت مجلس و ارتقای جایگاه مجلس در بعد نظارتی و قانون‌گذاری

10. تاکید بر پرهیز از دخالت بیشتر در لیست شورای ائتلاف و شورای وحدت در انتخابات شورای شهر تهران

11. تاکید بر مطالعه قانون اساسی و نهج‌البلاغه و رعایت قانون در عمل و گفتار با توجه به عمل به اندیشه‌های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری

12. تاکید بر مطالعه و پژوهش دلایل شکست تفکر قالیبافیسم در سه دوره حضور ایشان در انتخابات ریاست جمهوری

13. تاکید بر شفاف‌سازی منابع مالی انتخابات ریاست جمهوری وی در سال‌های ۸۴، ۹۲ و ۱۳۹۶

لذا عدم حضور قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ برای ایجاد وحدت و اتحاد داخل کشور و حرکت به سمت تعامل منطقه و جهان برای رئیس‌جمهور آینده لازم و ضروری است اما دلایل منطقی، علمی، سیاسی، جهت پرهیز از حضور ایشان در انتخابات ریاست جمهوری به شرح ذیل است:

1. همه خدمتگزاران صدیق را سفارش به مطالعه مجدد نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر و وصایا و سفارشات بزرگان دین و انقلاب می‌کنم آنجا که می‌بینیم حداقل در پنج آیه قرآن در بحث صفات و ویژگی‌های مدیران به «دوری از اسراف و تبذیر» تاکید شده و حضرت علی(ع) بر دوری مدیران از کبر و غرور و تاکید بر دوستی ورزیدن با زیردستان و نگاه عدالت‌محورانه و دوری از تبعیض، به زیردستان سفارش می‌کند. صرفه‌جویی در اموال عمومی و بیت‌المال، پرهیز از اسراف، ریخت و پاش، خویشتن‌داری، دوری از کینه‌جویی، بحث و مشورت با حکما، داشتن سعه‌صدر، جلوگیری از بروز قهر و غضب، برحذر بودن از زخم‌زبان زدن، پرهیز از شتاب و عجله در تصمیم‌گیری، انتخاب مدیران پاکدست و شایسته و با اصالت، از دیگر ویژگی‌های مدیران خوب است که حضرت علی(ع) بر آن تاکید می‌کند.

جناب آقای قالیباف، به راستی اگر این موارد مهم را سرلوحه عمل کار خود قرار می‌دادید، آیا فسادهای مدیران مجموعه در دوران شهرداری اتفاق می‌افتاد؟ اگر این موارد یک‌بار مطالعه عمیق می‌شد، آیا امروز در انتخابات شورای شهر ششم تهران همچون انتخاب لیست مجلس یازدهم ادعای سهم‌خواهی و ادعای عامل پیروزی در انتخابات را برند قالیباف اعلام می‌کردید؟

2. آقای قالیباف، هنوز یک سال از انتخاب شما به عنوان ریاست قوه مقننه نمی‌گذرد و آن قوه مهم و تاثیرگذار به شواهد دوست و دشمن، بسیار ضعیف عمل کرده و سطح قوه مقننه را در سطح یک اداره پایین آمده و امروز مجلس در راس امور نیست. نمونه بارز آن سفر شما به روسیه و عواقب تلخ آن، رد ۵۰درصد مصوبات مجلس فعلی توسط شورای نگهبان، موضوع وسیله نقلیه به نمایندگان، افزایش حقوق و هزینه‌های دفاتر نمایندگان، سفرهای تبلیغاتی ویژه و بدون نتیجه به استان‌ها و حرکات پوپولیستی در این سفرها، اشتباهات فاحش در تلفظ کلمات سیاسی در مجلس، عدم آشنایی به اصول قانون اساسی، عدم نظارت جدی و دقیق بر مرکز پژوهش‌های مجلس، موارد مطرح شده در تغییرات بودجه مجلس، تذکرات شدیدالحن نمایندگان مجلس به جنابعالی و ده‌ها مورد دیگر نشانه این است که این قوه مهم و تاثیرگذار، در انظار عمومی تنزل پیدا کرده است. امروز این شائبه‌های انتخاباتی در بین دلسوزان انقلاب و نظام ایجاد می‌شود، شما که به دنبال حضور در انتخابات ریاست جمهوری بودید چرا ریاست قوه مقننه را برعهده گرفتید، آن هم در شرایط کشوری، منطقه‌ای و جهانی که در تله بحران‌های معیشتی، اقتصادی، داخلی و جهانی گیر افتاده‌ایم و این نشان بی‌اعتنایی به رای مردم و رای نمایندگان است. چرا باعث بدبینی مردم و دلسوزان انقلاب به مجلس و در نهایت ناامید کردن مردم به انقلاب می‌شوید؟

3. اعلام کاندیداتوری شما که قطعاً با برنامه‌ریزی قبلی بوده، نشان عدم اهمیت دادن به رکن مهم و اساسی مجلس است. این مورد نشانه عدم مسئولیت‌شناسی بوده و تاثیر و نظارت مجلس را به حاشیه برده و باعث افزایش بی‌اعتمادی مردم به نظام و انقلابی می‌شود.

4. جناب آقای قالیباف، امروز معاونان شما در زمان شهرداری تهران، کاندیدای شورای شهر تهران شده‌اند و با حمایت همه‌جانبه شما قرار است در لیست شورای ائتلاف و انقلاب قرار گیرند. بالاخره جوانان متخصص انقلاب این مملکت چه زمانی باید وارد شورای شهر، شهرداری، ریاست مجلس و ریاست جمهوری شوند.

5. جناب آقای قالیباف، مردم مجلس انقلابی انتخاب کرده و امید داشتند مجلس به راس امور برگردد. مجلس تاثیرگذاری خود را از دست داده و شما مجلس را پله‌ای، برای رسیدن به ریاست جمهوری و آرزوی دیرینه و تاریخی خود می‌دانید که یک بار در سال ۸۴ با۱۴ درصد رای مردم و بار دوم در سال ۹۲ با 17درصد رای مردم شکست خوردید و سال ۹۶ انصراف دادید و متاسفانه برای بار چهارم زمزمه کاندیداتوری شما به گوش می‌رسد. اگر واقعاً، در فکر خدمت به مردم و نظام هستید و اگر اعتقاد عملی به راه «شهید سلیمانی» دارید، بیشتر از این اعتماد مردم، نظام و رهبری را پایمال نکنید و رسماً اعلام کنید، کاندیدای ریاست جمهوری نمی‌شوید و مجلس را از این وضعیت بحرانی خارج کنید.

شایسته است که جناب مهندس، دکتر، سردار، خلبان، دیپلمات محمدباقر قالیباف، با دوراندیشی و صد البته مصلحت‌اندیشی جمعی و نه فردی؛ از حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری دوری کند و عرصه را بدون حب و بغض اختلاف و با تنش کمتر برای سایر خدمتگزاران باز بگذارد

6. فسادهای صورت گرفته در زمان مدیریت شما در شهرداری تهران که البته مواردی همچون فساد ۴۸۰میلیارد تومانی «عیسی شریفی» قائم مقام شما فعلاً اثبات شده، سوالات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. آیا این فسادها با هزینه‌های سرسام‌آور تبلیغات شما در سه دوره ریاست جمهوری مرتبط است یا خیر؟ مردم پاسخ این ابهامات را از شما می‌طلبند و بی‌اعتنایی شما به این فسادها نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی مردم ندارد. این فسادها از دو حالت خارج نیست یا جنابعالی به هر طریقی شریک بوده‌اید که امیدوارم این طور نیست و اگر شریک جرم نبوده‌اید، به دلیل عدم نظارت قوی شما بر زیرمجموعه شهرداری تهران و مدیریت ضعیف شما در مجلس که به آن اشاره شد، امروز نباید ادعای ریاست جمهوری داشته باشید.

فساد اثبات شده زیرمجموعه شما این شبهات را برای مردم به وجود می‌آورد، اگر قالیباف در فسادهای صورت گرفته تقصیری نداشته، چرا کرباسچی به عنوان شهردار تهران در جریان فسادهای مدیران زیرمجموعه که به مراتب از نظر عدد و رقم کمتر بود، محاکمه شد؟ این تبعیض باعث خدشه‌دار شدن اعتماد مردم به نظام می‌شود.

7. نکته بسیار مهم دیگر، عدم اجماع نیروهای انقلاب برای حضور شماست. جنابعالی به هر دلیلی قدرت اجماع‌سازی نیروهای انقلاب را ندارید و از طرفی اصلاح‌طلبان هم با شما موضع جدی دارند. شرایط فعلی کشور نیاز به رئیس‌جمهوری دارد که قدرت حداکثر اجماع‌سازی را و اتحاد داخلی را داشته باشد. برای خروج از تله بحران‌های کشور در این شرایط حساس، باید آشتی ملی و داخلی برگزار شود و جنابعالی اثبات کرده‌اید که این قدرت و اجماع‌سازی را ندارید.

8. تجربه‌های انتخابات ریاست جمهوری، نشان داد که جنابعالی، راهی دشوار برای رئیس‌جمهور شدن دارید. علاوه بر دلایل شکست قبلی شما در انتخابات که در مناظره‌ها عیان می‌شد، فساد اثبات شده شریفی، املاک نجومی، شایعه موسسات خیریه وابسته به نزدیکان و واگذاری زمین به آنها، بحث سفر به روسیه، بحث سفرهای بی‌نتیجه استانی شما و دیگر موارد نشان می‌دهد که مسیری دشوار برای رئیس‌جمهور شدن دارید. اگر جنابعالی با مردم صادق هستید، کابینه احتمالی خود را معرفی کنید.

9. اگر فرمایشات مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خود در عمل قرار دهید، ایشان تاکید دارند در انتصاب مدیران باید دقت کنیم که کوتاهی و تقصیر مدیران منتخب و مدیران اجرایی تاثیرات منفی زیادی دارد. شما را به کوتاهی و تقصیرات خود در انتصاب مدیران دوران شهرداری ارجاع می‌دهیم و شما شایسته رئیس‌جمهور در تراز کشور نیستید چرا که کوتاهی و تقصیرات شما در دوران یک‌ساله مجلس و زمان انتخاب مدیران شهرداری ثابت شده است.

حضور چند ماهه قالیباف در راس مجلس و اثبات عدم تسلط بر دیپلماسی سیاسی و گفتمان بین‌المللی که نمونه آشکار آن سفر به روسیه، عدم پذیرش وی توسط پوتین، برخورد غیردیپلماتیک و غیرمسئولانه با نخست‌وزیر کره‌جنوبی، عدم تسلط بر قانون اساسی،‌ دستکاری در ارقام بودجه و ... است؛ دلایلی بر ضرورت عدم حضور وی در انتخابات این دوره حساس ریاست‌جمهوری است

10. دردسر جدید شما و امضای ۱۰۰ نماینده مجلس برای شکایت از هیات رئیسه و جنابعالی به دلیل تخلفات احتمالی، نشان از ضعف مدیریت شما و عدم اعتماد مجلس به جنابعالی در بحث ادامه تخلفات مدیریتی و مسائل مالی و بودجه یک ساله کشور دارد.

11. آقای قالیباف بنده احساس می‌کنم شیرینی ریاست مجلس باعث شده مقداری زیادی از خاطرات قبل را فراموش کنید که بنده واجب می‌دانم در همین بابت به چند نکته برجسته اشاره کنم، شاید تجدید خاطرات در مسیر پیش رو، بتواند آگاهی بیشتری به شما بدهد و جنابعالی را به تفکر بیشتری وادارد.

در سال ۱۳۸۴، حدود 14درصد آرای صندوق‌ها در سبد رای شما جا گرفت. به گمان ناظران و اهل سیاست، به جای تجدیدنظر و تفکر در چرایی عدم پذیرش ۸۶درصدی مردم، مجدداً در سال ۱۳۹۲ وارد عرصه انتخابات شدید، آن هم انتخاباتی که سرمایه‌گذاری هنگفت و سرسام‌آور با پوسترهای قد و نیم‌قد و رنگی، هر انسان تاجر مسلکی را انگشت به دهان کرد و هنوز در اذهان این مساله باقی مانده است که هزینه‌های سرسام‌آور انتخابات ۱۳۹۲ را چگونه و از چه طریقی تامین کردید؟ یکی از صحبت‌های مردم، نحوه هزینه‌کرد شما در آن انتخابات است؛ هزینه‌هایی که این روزها هر شخصی را ناخودآگاه متوجه مسئولیت شما در شهرداری تهران و تخلفات اثبات شده عیسی شریفی می‌کند و سوالاتی که اذهان را به سرمنشا آن گنج تمام‌نشدنی هزینه‌های انتخابات رهنمون می‌کند. اما از این سوالات همیشه بی‌جواب که بگذریم، می‌رسیم به نتیجه شگرف همان دوره که با آن همه هزینه با 3درصد رشد، رای شما از ۱۴درصد در سال ۱۳۸۴ به ۱۷درصد در سال ۱۳۹۲ رسید و در سال ۱۳۹۶ هم در نیمه‌راه، بعد از مطالب عنوان شده توسط رقبا در مناظرات مجبور به انصراف از ادامه راه شدید.

12. جناب دکتر قالیباف، یکی از مشکلات جدی شما در بحث پوشیدن ردای ریاست جمهوری که به ظن من بر تن شما بزرگی می‌کند، عدم آشنایی با دیپلماسی و گفتمان سیاسی و مراودات بین‌المللی است. تجربه انتخاب روسای جمهوری قبل ازجمله انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دکتر حسن روحانی و سیدمحمد خاتمی نشان از آشنایی آنان بر دیپلماسی بین‌المللی دارد. برای مناصب مهمی چون ریاست جمهوری باید حداقل با مراودات بین‌المللی در بالاترین سطح آشنا باشید و تجارب ارزنده بین‌المللی را در کارنامه خود داشته باشید. شما با پشتوانه چند ماهه نمایندگی مجلس آن‌هم ضعف‌های متعدد این یک‌ساله از آنچنان اعتماد به نفس کاذبی برخوردار هستید که گمان می‌کنید، معادلات و مراودات جهانی را با این پشتوانه چند ماهه قابل حل است، ای‌کاش با نقبی به همین چند ماه ریاست مجلس و ماجرای نافرجام شما در ملاقات با رئیس‌جمهور روسیه و صحبت‌های نه چندان راهگشا اما غیرمسئولانه شما با نخست‌وزیر کره‌جنوبی که نشان از نبود اخلاق سیاسی جهانی بود، تجدیدنظری در تصمیمات لحظه‌ای و بی‌پشتوانه خود داشته باشید.

12.  متاسفانه جنابعالی در باب قوانین داخلی مجلس، دارای نقصان اطلاعاتی هستید که باعث عدم تعامل با نمایندگان در حوزه‌های مختلف شده و در این مدت باعث به سخره گرفتن مجلس به دلیل الفاظ و ارقام اشتباه شما در فضای مجازی شده است.

جناب دکتر قالیباف در خاتمه بیان می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی نیاز به شخصیتی ممتاز و در رده هم‌تراز این کشور تاریخی و با تمدن با وجود همه چالش‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی دارد؛ شخصیتی که بتواند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالای داخلی و دوری گزیدن از اختلاف‌نظرهای متداول فعلی و استفاده از نخبگان، شایستگان و جوانان همه جریان‌های سیاسی بتواند با اجماع داخلی، کشور را به سمت آشتی ملی ببرد که این در توان محمدباقر قالیباف نیست.

رئیس‌جمهور منتخب ۱۴۰۰ باید تعاملات منطقه‌ای را بلد باشد و برای گام برداشتن به سمت تعاملات جهانی و آشتی جهانی باید آزمون همراه با تجربه مدیریت سیاسی پس داده باشد چرا که طبق فرموده مقام معظم رهبری «وقت و فصل، آزمون و خطا نداریم» لذا خطاهای مکرر جناب قالیباف در مجلس و اشاراتی که شد، دال بر عدم اشراف و آگاهی جنابعالی بر دیپلمات سیاسی و عدم تسلط بر انتخاب شایستگان در سطوح مدیریت عالی کشور توسط ایشان است و واقعاً فرصت، آزمون و خطاهای قطعی مجدد شما را نداریم.

با توجه به موارد فوق و تفاسیر ارائه شده شایسته است که جناب مهندس، دکتر، سردار، خلبان، دیپلمات محمدباقر قالیباف، با دوراندیشی و صد البته مصلحت‌اندیشی جمعی و نه فردی به رویه و منش عملی سردار شهید سلیمانی از حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری دوری کند و عرصه را با اتحاد و بدون حب و بغض اختلاف و با تنش کمتر برای سایر خدمتگزاران صدیق، خدوم و امتحان پس داده، این انقلاب و این نظام مقدس جمهوری اسلامی  باز بگذارد.