تعدادی از مشاوران ایمنی و بهداشت محیط کار در اعتراض به آنچه تغییر آیین‌نامه و بیکار شدن‌شان ذکر کرده‌اند، مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «سیدمصطفی بابایی» یکی از مشاوران ایمنی و بهداشت محیط کار در این باره گفت: تعداد 2300 نفر از کسانی که به عنوان مشاور فنی و مسئول ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست در کارگاه‌ها مشغول کار بودند، به خاطر بخشنامه معاونت روابط کار که از اول مهر ماه سال 98 اجرا شده و مجوز فعالیت این افراد را تمدید نمی‌کند، بیکار شده‌اند.

وی گفت:‌ در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 و واگذاری تصدی‌های دولتی به بخش خصوصی، معاونت روابط کار و مرکز تحقیقات وزارت کار آیین‌نامه‌ای در شهریور 98 تدوین کرد که براسا‌س آن 28 شرکت بخش خصوصی تشکیل شده و مقرر کردند تمام کسانی که در بخش مشاوره ایمنی و حفاظت فنی و خدمات بهداشت کار در کارگاه‌های تولیدی این شرکت کار می‌کردند، از طریق این 28 شرکت و بعد از گذراندن آزمون و کسب نمره 14 مشغول به کار شوند.

وی گفت: کسانی که امروز تجمع کرده‌اند مدرک تحصیلی آنها مرتبط با ایمنی و بهداشت محیط کار است و هر کدام بین 15 تا 17 سال سابقه کار دارند و برخی از این افراد طبق معیار قبلی با نمره 12 یا 13 مشغول کار شده‌اند و اکنون سابقه 15 ساله آنها گواه بر این کار است ولی شرکت‌های تشکیل شده جدید فقط از رشته‌های مهندسی برق و مکانیک نیرو می‌گیرند و کسانی که دارای لیسانس یا فوق‌لیسانس ایمنی و بهداشت محیط کار هستند را به کار نمی‌گیرند.

وی گفت: ‌طبق رویه گذشته تمام فعالان عرصه ایمنی و بهداشت محیط کار قبلا مجوز خود را از معاونت روابط کار یا وزارت کار سابق دریافت می‌کردند و این مجوزها هر سه سال تمدید می‌شد اما از مهرماه 98 به بعد این مجوزها طبق آیین‌نامه جدید تمدید نشده و آخرین افرادی که طبق مجوزهای قبلی مشغول کار هستند، حداکثر تا خرداد سال جاری مجوزشان اعتبار دارد و بعد از آن بیکار می‌شوند.

بابایی گفت: ‌سوال این است که کسانی که 15 تا 17 سال سابقه کار حرفه‌ای در زمینه خدمات ایمنی و مشاوره بهداشت محیط کار در کارگاه‌ها و بنگاه‌ها و کارخانه‌ها داشتند چرا باید بیکار شوند و چرا انحصار برای 28 شرکت خصوصی تشکیل شود که فقط از کانال آنها افراد به کار گرفته شوند.

وی گفت: امروز حدود 200 نفر از فعالان این رشته اعلام آمادگی کرده بودند که در این تجمع شرکت کنند و در مقابل وزارت کار در اعتراض به آیین‌نامه معاونت روابط کار تجمع کرده‌اند.