همزمان با تجمع دیروز بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل ساختمان مجلس، مدیرعامل این سازمان از پرداخت علی‌الحساب اجرای مرحله دوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی طی چند روز آینده خبر داد.

به گزارش «توسعه ایرانی»، روز گذشته بازنشستگان تامین اجتماعی با فراخوان اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، مقابل مجلس تجمع کردند. مطالبه این تجمع‌کنندگان، تصویب اعتبار ۹۰هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی بود؛ اعتباری که نهایتا با کاهش یک هزار میلیارد تومانی از سوی مجلس تصویب شد. این بازنشستگان نگران بودند که نمایندگان مجلس در صحن علنی سهم ۹۰هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی را تصویب نکنند یا از این اعتبار بکاهند. این سهم قرار است پرداخت بخشی از دیون دولت به تامین اجتماعی باشد تا منبع اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران شود.

همزمان با این تجمع «مصطفی سالاری»، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، نشستی خبری تشکیل داد تا در آن اهم برنامه‌های این سازمان مانند نسخه الکترونیک، توقف انتشار دفترچه بیمه، مرحله دوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و... را تشریح کند.

با اختصاص ۹۰هزار میلیارد تومان بابت رد دیون به تأمین اجتماعی که از سوی مجلس انجام شد، مرحله دوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان آغاز شده و به زودی مبلغی به صورت علی‌الحساب بابت مرحله دوم متناسب‌سازی به بازنشستگان پرداخت می‌شود

وی در مورد نسخه الکترونیک گفت: طرح نسخه‌نویسی الکترونیک از مدتی قبل آغاز شده اما از اول خرداد ماه سال جاری تمدید دفترچه حذف شد و از اول آبان ماه نیز نسخه‌نویسی الکترونیک در تمام مطب‌های درمانی آغاز شد.

سالاری افزود: از ابتدای اسفند ماه نیز صدور دفترچه در کارگزاری‌ها حذف شد اما اگر بیمه‌شده‌ای به مرکز درمانی که امکانات اجرای نسخه الکترونیکی را ندارد، مراجعه کند همچنان از دفترچه بیمه یا از سربرگ پزشک برای نسخه‌نویسی استفاده می‌شود.

مصالح جامعه کارگری در تعیین مزد لحاظ شود

مدیرعامل تأمین اجتماعی همچنین درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: با اختصاص ۹۰هزار میلیارد تومان بابت رد دیون به تأمین اجتماعی که از سوی مجلس انجام شد، مرحله دوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را آغاز می‌کنیم.

وی افزود: از هفته گذشته همکاران ما در معاونت‌های مختلف با همکاری کانون عالی بازنشستگان اقدام به تشکیل جلسات برای اجرایی شدن مرحله دوم و فرمول اجرایی آن را آغاز کردند و مرحله دوم از اول اسفند آغاز شده و به زودی مبلغی را به صورت علی‌الحساب بابت مرحله دوم متناسب‌سازی به بازنشستگان پرداخت می‌کنیم.

سالاری گفت: تاریخ اجرا اسفند ماه خواهد بود و طی چند روز آینده فرمول نهایی اجرا مشخص و علی‌الحساب آن پرداخت می‌شود.

وی افزود: ۹۰هزار میلیارد تومان بابت رد دیون و پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی به تصویب رسیده و از لحاظ مالی این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم بخشی از این اعتبار را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هزینه کنیم.

وی در مورد پیشنهاد تأمین اجتماعی برای افزایش دستمزد ۱۴۰۰ گفت: مرجع تصمیم‌گیر در این خصوص شورای عالی کار است و سازمان تأمین اجتماعی حتی در آن عضویت ندارد، به همین دلیل نمی‌توانیم میزان دقیقی را پیش‌بینی و اعلام کنیم اما با توجه به میزان تورم و همچنین سبد هزینه خانوار، باید افزایش‌ها مشخص شود و اقدامی است سه‌جانبه که در آن تصمیم‌گیری می‌شود و قطعاً مصالح کلی جامعه کارگری مدنظر قرار می‌گیرد.

فرانشیز برای بیماران بالای 65سال حذف می‌شود

سالاری در ادامه با اشاره به اینکه از روز عید مبعث در تمامی شهرستان‌های کشور که فاقد مراکز ملکی هستند، درمان بیمه‌شدگان در بیمارستان‌های دولتی رایگان خواهد شد، گفت: همچنین برای بیماران بالای ۶۵ سال نیز فرانشیز درمان در بیمارستان‌های دانشگاهی در تمامی شهرستان‌ها صفر خواهد شد.

مدیرعامل تأمین اجتماعی ادامه داد: حذف فرانشیز درمانی برای بیماران صعب‌العلاج نیز یکی دیگر از طرح‌هایی است که در دستور کار داریم که به زودی اجرایی خواهد شد.

به گفته وی، تمامی این طرح‌ها بدون اجرایی شدن نسخه‌نویسی الکترونیک میسر نمی‌شده است.

مدیرعامل تأمین اجتماعی همچنین به سایر مدارک شناسایی به جز کارت ملی برای پذیرش بیماران در مراکز درمانی اشاره کرد و گفت: تمامی مراکز درمانی موظف هستند با کارت ملی، شناسنامه یا صفحه اول دفترچه بیمه و در مجموع مدارک شناسایی معتبر، اقدام به پذیرش بیمار کنند.

مرجع تصمیم‌گیر درباره مزد کارگران، شورای عالی کار است اما با توجه به میزان تورم و همچنین سبد هزینه خانوار، باید افزایش‌ها مشخص شود و قطعاً مصالح کلی جامعه کارگری مدنظر قرار گیرد

واگذاری دو درصد از سهام شستا به بازنشستگان

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اصلاح سن بازنشستگی نیز گفت: این موضوع از اختیارات قانونگذار است. اینکه در خصوص سن بازنشستگی چه تصمیماتی گرفته می‌شود از جمله مباحث بنیادی است و در تمام دنیا مطرح است و شامل تامین اجتماعی نیست.

سالاری با اشاره به اینکه واگذاری دو درصد سهام شستا به بازنشستگان مصوبه هیأت امنا را گرفته است، گفت: این موضوع به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارجاع شده تا آنها نظر بدهند زیرا مباحث حقوقی درباره آن مطرح است.

وی افزود: واگذاری سهام مراحلش را در وزارتخانه طی کرده و اگر منع حقوقی نداشته باشد وزیر تمایل دارد این کار انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۵۰درصد سهام هپکو بابت رد دیون به تامین اجتماعی داده شد، گفت: هپکو به بانک‌ها یک هزار و 100میلیارد تومان بدهکار است. مزیت واگذاری هپکو به ما این بود که ۱۱۰۰ میلیارد بدهی با طلب تامین اجتماعی از دولت تهاتر شود که این رابطه مالی را بین خودمان حل کنیم که باعث می‌شود املاک و دارایی هپکو آزاد شود و بتواند فعالیت مالی انجام دهد.

به گفته وی، این واگذاری یک گشایش اساسی است که هپکو به جای بدهی‌های متعدد به بانک‌ها یک بدهی به تامین اجتماعی داشته باشد که این هم با راهکارهایی فی‌مابین حل و تا آخر سال نهایی می‌شود.