نماینده کارگران در شورای عالی کار می‌گوید که امسال سال سخت و حساسی برای تعیین هزینه سبد معیشت کارگران داریم و اگر هزینه مسکن و اجاره‌بها را از سبد معیشت کارگران کسر کنیم، تنها در بخش خوراکی‌ها بیش از ۷۶درصد افزایش قیمت دیده می‌شود.

ناصر چمنی در گفت‌وگو با ایسنا با تشریح جزئیات دومین جلسه کمیته دستمزد اظهار کرد: قرار بود این جلسه نماینده مرکز آمار ایران با گزارش کاملی از لیست اقلام مصرفی خانوار کارگری حضور یابد ولی این اتفاق نیفتاد و اعلام شد برای آنکه نماینده مرکز آمار آخرین و دقیق‌ترین گزارش را به کمیته دستمزد ارائه دهد این ماه نیز بگذرد و به بهمن ورود کنیم تا گزارش ۱۰ماهه سال جمع‌بندی و ارائه شود.

وی افزود: معتقدیم شرایط حاضر به گونه‌ای است که قیمت‌ها لحظه به لحظه تغییر می‌کند لذا اگر مرکز آمار ایران گزارش کامل و جامعی از هزینه‌های ۱۰ ماه گذشته ارائه دهد، به پیش‌بینی تورم نزدیکتر خواهد بود و بهتر می‌توانیم هزینه سبد معیشت کارگران را مشخص کنیم.

به گفته نماینده کارگران در شورای عالی کار، لیستی که گروه کارگری از هزینه اقلام مصرفی سبد معیشت کارگران طی ۹ ماه گذشته به دست آورده تنها در بخش خوراکی‌ها ۷۶.۵درصد افزایش داشته و اگر هزینه مسکن و اجاره‌بها به آن اضافه شود،  بیش از 100درصد افزایش می‌شود.

چمنی با بیان اینکه امسال سال سخت و حساسی برای تعیین سبد هزینه معیشت خانوارهای کارگری است، اظهار کرد: مشخص است که گروه کارفرمایی تلاش خواهد کرد که مشکل‌تراشی کند ولی ما اعتقاد نداریم که کرونا به ضرر کارفرمایان تمام شده چون بیشتر تولیدکنندگان تا آنجا که توانسته‌اند روی قیمت کالاهایشان آورده‌اند و سود و درآمد بسیاری نصیبشان شده است. قالب پنیری که زمانی تا آخر ماه مصرف می‌کردیم امروز آب رفته و در برابر افزایش قیمت‌ها، کیفیت و کمیت برخی از کالاها پایین آمده است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در پایان از ارائه گزارش پژوهش‌های سازمان تامین اجتماعی در خصوص مزد منطقه‌ای در جلسه کمیته مزد خبر داد و گفت: مرکز پژوهش‌های سازمان تامین اجتماعی مسئولیت تحقیق و پژوهش در خصوص مزد منطقه‌ای را برعهده گرفته و در این جلسه، گزارش اولیه‌ای درخصوص چگونگی منطقه‌ای شدن مزد ارائه کرد که گزارش خوبی بود و در نهایت مقرر شد تا طرح اولیه آن جهت مطالعه در اختیار اعضای کمیته مزد قرار گیرد و دیدگاه‌های خود را در این باره ارائه دهند.