باید به سمتی حرکت کنیم که اکثر کارگران سهامدار کارخانه‌های ما باشند. باید به سمتی حرکت کنیم که کارگر صرفا کارگری نکند و حقوق بگیرد، بلکه سهمی در کارخانه داشته باشد.

علیرضا پناهیان در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان این مطلب گفت: امروز وضعیت برای کارگران بسیار سخت شده است. ما نباید نظام سرمایه‌داری را الگوی خودمان قرار دهیم زیرا این الگو در کشورهای به ظاهر پیشرفته نیز شکست خورده است. در کشورهای سرمایه‌داری اصل بر پیشرفت و رفاه کارگر نیست بلکه اصل بر توجه به سرمایه‌داری است به همین دلی ما نباید شبیه آنها بشویم. ما باید به کارگرانمان اصالت بدهیم و پیشرفت کارخانه‌ها و رشد تولید را با بهبود وضعیت کارگران همراه کنیم زیرا اگر این دو باهم همراه نباشند اگر پیشرفتی هم حاصل شود پایدار نخواهد بود.

وی ادامه داد: مدیران اگر صادقانه عمل کنند قطعا جهش تولید رخ خواهد داد. اگر مدیریت در کشور خوب کار کند ما حتی می‌توانیم با وجود ادامه کرونا تا پایان سال، به جهش تولید برسیم و یکی از نتایج جهش تولید نیز رفع بیکاری و ایجاد اشتغال است که به کاستن فقر در جامعه منجر می‌شود.

پناهیان با اشاره به ضرورت حضور طبقه کارگر در سال جهش تولید گفت: امیدوارم کارگران ابتکار عمل را در دست بگیرند و خودشان به سمت جلب حمایت و حتی کارآفرینی حرکت کنند و زمینه‌های صاحب‌کار شدن خودشان را در حرکت‌های جمعی شروع کنند. ما باید به سمتی حرکت کنیم که اکثر کارگران سهامدار کارخانه‌های ما باشند و در تعاونی که مثلا کارگاهی را اداره می‌کند، سهمی داشته باشند. باید به سمتی حرکت کنیم که کارگر صرفا کارگری نکند و حقوق بگیرد، بلکه سهمی در کارخانه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان این روزها در کشور مشکلات زیادی دارند، گفت: امروز تولیدکنندگان از دولت گلایه دارند. ما هر میزان که به کارگران می‌پردازیم باید به تولیدکنندگان و صنعتگران نیز توجه کنیم زیرا اگر کارخانه تعطیل باشد دیگر جایی برای کار کارگر وجود ندارد. البته که ایده‌آل ما این است که کارگران با همکاری هم و با استفاده از تعاونی‌ها خودشان کارخانه راه بیندازند، ولی تا این ایده‌ها محقق شود، باید تلاش کنیم کارخانه‌ها رونق داشته باشند. تجربه نشان داده کارخانه‌ها وقتی دولتی می‌شوند و دولتی هستند، رونق لازم را پیدا نمی‌کنند لذا دولت باید از شرکت‌های خصوصی حمایت کند. اگر کارخانه‌داری حس کند به هر جایی که در دولت مراجعه می‌کند از او مالیات‌های سنگین می‌گیرند یا رشوه، قطعا نمی‌تواند رشد کند.