چهارشنبه هفته گذشته، «عمران روشنی‌مقدم» کارگر پیمانکاری میدان نفتی هویزه خود را در همان میدان نفتی حلق‌آویز کرد و جان سپرد.

به گزارش ایلنا، این حادثه دردناک، واکنش‌های مختلفی برانگیخته است. در همین زمینه «سیدکریم حسینی» نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس و رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان با انتشار بیانیه‌ای نسبت به خودکشی کارگر نفتی در یکی از میادین نفتی استان خوزستان واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: باید به فعالیت پیمانکاران نیروی انسانی که قراردادهای ظالمانه و سودجویانه منعقد می‌کنند پایان داد و این کار با راهکارهای واقع‌بینانه محقق می‌شود. تنوع قراردادهای کارگری، تاریخ محدود به‌کارگیری‌ کارگران، عدم پرداخت به هنگام حقوق و مزایا، یک‌جانبه‌نگری در انعقاد قرارداد و عدم نظارت صحیح سازمان‌ها و ادارات ذیربط همه و همه باعث ناامنی روانی، عدم ثبات شغلی، اضطراب و استرس، بی‌عدالتی و اجحاف به کارگران شده است. مجمع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس ضمن ابراز تاسف شدید از حادثه ناگوار فقدان یکی از کارگران زحمتکش این مرز و بوم، به مدیران مربوطه برای رفع ایرادات فوق هشدار داده و از طریق مجاری قانونی مشکلات کارگران را با جدیت و قاطعیت پیگیری خواهد کرد.

خودکشی عمران مقدمه‌ای بر حذف پیمانکاران باشد

یک فعال کارگری نیز با انتقاد از رویه پیمانکاران گفت: زندگی کارگران پیمانکاری به شدت دشوار است. مازیار گیلانی‌نژاد با اشاره به خودکشی عمران روشنی‌مقدم به ایلنا گفت: وزیر نفت دستور پیگیری این حادثه را به مشاور خود داده اما سوال اینجاست که آیا آنها نمی‌دانند که در پیمانکاری‌های زیرمجموعه‌شان بیش از ٤ ماه حقوق‌ها را عقب می‌اندازند؟ آیا نمی‌دانند که وضعیت رفاهی کارگران در شرکت‌های پیمانکاری موجب افسردگی کارگران شده است؟ وی ادامه می‌دهد: در شرکت‌های پیمانکاری گاهی به کارگران عیدی و سنوات نمی‌دهند. در برخی از این شرکت‌ها، نرخ حقوق بر پایه سال ۹۷ تعیین شده است. به عنوان مثال به کارگر سنگ‌زن با ۲۴ روز کار فقط ٣ میلیون و ۶۰۰هزار تومان دستمزد می‌دهند و برای جوشکار هم ۴ میلیون حقوق تعیین کرده‌اند. شرایط خوابگاه کارگران پیمانکاری خوب و مساعد نیست و در هر خوابگاه، ٤ الی ٥ نفر اسکان دارند. گاهی حمام‌ها آب گرم ندارند. در هوای شرجی و گرم جنوب، گاهی در کانکس‌ها، وسایل سرمایشی کافی نیست و ساعات کار در گرمای جنوب بسیار طولانی است.

به گفته گیلانی‌نژاد، اولین اقدام در وزارت نفت، باید حذف و زدودن شرکت‌های پیمانکاری باشد. این شرکت‌ها یا همان شرکت‌های تامین نیروی انسانی، از حقوق شغلی و صنفی کارگران تا جایی که می‌توانند می‌زنند و به سود خود می‌افزایند.

وی تاکید می‌کند: اگر پیمانکاران حذف شوند و کارگران با شرکت نفت قرارداد ببندند، راه تبعیض و اجحاف مسدود و عدالت برقرار می‌شود.